Je komt het woord tegenwoordig dagelijks tegen, disruptie. Een moeilijk woord, dat staat voor verstoring, vaak bedoeld als marktverstoring. Ofwel, een bepaalde onderneming doet het beter dan jij, pakt je klanten af en gaat er met de winst vandoor.
Daar zit ook de oorzaak van een disruptieve ervaring. Het gaat gewoon om iemand in de markt die zijn zaakjes goed – beter dan jij – voor elkaar heeft en klanten weet te interesseren omdat zij die onderneming en het aanbod meer waarderen. Zo simpel is het eigenlijk.
Disruptie is dus ook maar gewoon een woord, voor iets heel gewoons, namelijk de uitkomst van een concurrentiestrijd. De afgelopen jaren heeft de online wereld een scala aan omstandigheden geschapen waardoor nieuwe en bestaande spelers in de markt, gebruikmakend van de nieuwe technologie, een businessmodel ontwikkelden waarmee zij klanten een nieuwe propositie kunnen bieden. Dat had, en heeft nog steeds, veelal een grote online component en speelt in op de digitalisering van de levenswijze van de moderne consument. Gemak voor de klant staat daarbij voorop.