Column: Kapitein

Als je sommige kranten en nieuwprogramma’s mag geloven, is het niet mogen afschieten van 74 miljoen euro aan knalvuurwerk de grootste ramp sinds Covid-19. Natuurlijk worden er ondernemers gedupeerd.

Als je sommige kranten en nieuwprogramma’s mag geloven, is het niet mogen afschieten van 74 miljoen euro aan knalvuurwerk de grootste ramp sinds Covid-19. Natuurlijk worden er ondernemers gedupeerd.

De vuurwerkbranche krijgt daarom van de regering 40 miljoen euro compensatie. Als ik lees dat er 3800 vuurwerkverkopers zijn en 34 miljoen euro omzet (74-40) onder hen verdeel, dan resulteert dat in gemiddeld 8947 euro per onderneming. De grote importeurs en distributeurs zullen dat gemiddelde bedrag waarschijnlijk flink overstijgen, dus zal het bedrag per vuurwerkverkoper in de winkelstraat een stuk lager zijn, nog afgezien van het categorie F1-vuurwerk, dat nog steeds verkocht mag worden, al zal dat niet de grootste omzetmaker zijn. Wie 8947 euro niet als vet op de ondernemersbotten heeft zitten, doet sowieso iets niet goed. Kortom: klein leed. Er zijn belangrijker zaken, zelfs voor een vuurwerkverkoper.

Nachtkaars

Zonder vuurwerk gaat 2020 op 31 december uit als een nachtkaars. Vervolgens zullen veel ondernemers moeite hebben met vooruitkijken wat 2021 gaat brengen. Beter is het wanneer zij zich afvragen wat zij zelf kunnen doen om niet te hoeven meehuilen met de wolven in het bos, welk perspectief zij hun medewerkers te bieden hebben. Ik weet ook wel dat dit opschrijven makkelijk is en het uitvoeren ervan niet eenvoudig. Het maakt nogal uit waar je nog toe in staat bent, of je vet op de botten hebt, van welke klanten je afhankelijk bent, maar bovenal: in welke modus je zelf zit. Handen in de zakken of opgestroopte mouwen?  

Ik las een paar weken terug een mooie uitspraak van Gillian Tett, één van mijn favoriete columnisten bij de Financial Times, in een column waarin ze het had over de economische gevolgen van de coronacrisis. Zij schreef dat we met zijn allen in dezelfde storm zitten. Dat het om te overleven belangrijk is in welke boot je zit, maar dat het voor het perspectief op de lange termijn nog belangrijker is welke kapitein er aan het roer staat, in mijn ogen een heel rake observatie.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1663 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *