Column: Reizen

Corona is niet voor iedereen en niet voor iedere onderneming een drama geweest. Er zijn er zelfs die vorig jaar een topjaar hebben gehad. ‘Uit iets slechts kan iets goeds komen’ is een wijsheid die ik vijftien jaar geleden opstak van een boeddhistische monnik, die als spreker optrad bij de opening van het honderdste filiaal van de autoserviceketen B-Quik in Bangkok. Omdat de Nederlander Henk Kiks daar de scepter zwaait, leek het ons een goede reden om er een verhaal over te maken. Zo zijn er de afgelopen jaren veel verhalen in ons magazine verschenen die van over de grens kwamen, van Brussel tot Bangkok, van China tot Zweden en van Kopenhagen tot Korea. 

Ik geef onmiddellijk toe dat niet alleen het verhaal, maar ook het vooruitzicht van de reis mij trok. De schrijver en natuurvorser Johann Wolfgang von Goethe (1749-1832) noteerde eens: “Men reist niet om ergens te komen, maar om te reizen.” De afgelopen anderhalf jaar was er weinig reisplezier te beleven. De lockdowns maakten zakenreizen onmogelijk. Er ontstonden alternatieven via Zoom, Teams en Google Meet, want om elkaar te ontmoeten hoef je niet fysiek van A naar B. Je kan digitaal dicht bij elkaar komen, ook al zit er een werelddeel tussen. 

Met de vakanties voor de deur komt het echte reizen weer om de hoek kijken. Van A naar B en na veertien dagen weer terug. Even er tussenuit, misschien wel op een reis zonder doel, of het moet het mooie weer zijn. Dat laatste realiseer je je uiteraard niet zo makkelijk met Teams. Tegenwoordig is sowieso alles ‘dichtbij’, of het nu is met een paar uur vliegen of met de auto, of op de fiets of zelfs lopend. De Franse schrijver Marcel Proust (1871-1922) beschrijft in deel zes van zijn beroemde boek À la recherche du temps perdu (Op zoek naar de verloren tijd) een autorit. Ene Albertine rijdt daarin in plaats van in een door paarden getrokken koets nu eens met de auto naar dorp X. Daarbij merkt zij op dat op dezelfde dag ook dorp Y kan worden bezocht. Door de auto wordt de blik op de wereld groter, kan er meer worden gedaan. De auto als vrijheidssymbool, toen al, begin 1900. We willen nu eenmaal onderweg zijn, reizen om te reizen, zoals Goethe schreef. 

Voor ons als branche is de auto nog belangrijker, zakelijk of privé, want reizen betekent kilometers maken en daar hebben we in de aftersales ook wat aan. Of het nu een verbrandingsmotor wordt, of een EV: rijden maar, van A naar B en van B naar uw werkplaats. En ook al zijn er nog wat werkweken te gaan, ik wens u en vooral uw klanten toch alvast een mooie (rij)vakantie. Rijden om te reizen, of toch reizen om te rijden!

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1663 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *