Herinrichting van dealershowrooms kan volgens ING bijdragen aan een consolidatie van de netwerken zonder daarbij afdoende fysieke dekking van de markt uit het oog te verliezen. Het stimuleren van consolidatie alleen is niet voldoende om de verkoop van nieuwe auto’s beter te laten renderen. Dat schrijft de bank in haar kwartaalbericht.

De eerder door ING geformuleerde toekomstscenario’s zijn tussentijds tegen het licht gehouden om te zien welke van de drie (Emotie, Ratio en Revolutie; zie beeld hieronder) uiteindelijk het meest realistisch blijkt om anno 2020 uit te komen. Het is echter nog te vroeg om al duidelijk een richting te kunnen aanwijzen. Alledrie kennen elementen die zijn uitgekomen. De combinatie van Ratio en Revolutie lijkt hierbij het meest actueel. Zowel bij de verkoop nieuw als in de aftersales staan de marges onder druk in het dealerkanaal, waarbij de concurrentie vanuit het onafhankelijke kanaal toeneemt.

Ook het pleidooi voor schaalgrootte dat afgelopen jaren zo populair leek, is door ING in het kwartaalbericht onder de loep genomen. Kleinere partijen, zoals de ‘lokale helden’ met een sterke positie in de regio hebben dankzij een hoge klanttevredenheid en relatief lage huisvestingskosten een relatief gunstig rendement.

Download hier het volledige rapport >>

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
2 juli 2025
Hella Gutmann integreert KI in diagnoseapparatuur
2 juli 2025
Occasionverkopen H1 nagenoeg gelijk
2 juli 2025
1,0 procent meer apk’s in eerste halfjaar
2 juli 2025
Breeman verder als Dusseldorp
2 juli 2025
Zwarte goud
2 juli 2025
‘Liever een klein baasje dan een grote knecht’
Meest bekeken berichten
Recente reacties