Consolidatie onderdelenland nog niet voorbij

Het aantal overnames in grossiersland is afgelopen maanden relatief fors opgelopen, hoewel in voorgaande jaren al concentratieslagen zijn gemaakt. Waar leiden de gezette stappen naar toe in de onderdelendistributie? Zo’n honderdvijftig grossiers, leveranciers en andere geïnteresseerde leden van Automotive Insiders kwamen in Utrecht luisteren.

“Op Europees niveau heeft de consolidatieslag gezorgd voor drie omzetcategorieën; tot 300 miljoen euro, boven 700 miljoen euro en de tussenliggende groep”, zo analyseert Dick Monté van Bosal. “De leden uit de groep boven de 700 miljoen euro bezetten momenteel in bepaalde regio’s van Europa de twee topposities.” Voor 2015 en verder verwacht Monté dat dit euregionaal marktleiderschap uitgroeit tot pan-Europese clusters, hetzij via overnames of via samenwerkingsverbanden. “Het tweestaps distributiemodel is daarbij leidend.”

Jeroen Blankestijn is als initiatiefnemer van NL Autoparts van mening dat er tegenover dit consolidatiegedrag ruimte is om de onafhankelijke grossiers bestaansrecht te geven. “Alleen red je het niet meer, je moet samenwerken.” NL Autoparts investeert intussen in opslag, logistiek en IT om per 1 januari de markt vol te kunnen bewerken.

Dat bestaansrecht voor grossiers met een omzet van maximaal drie miljoen euro kreeg in de afsluitende paneldiscussie een verdere uitdieping. Adriaan Roggeveen (Sator) is er duidelijk over: “Als je in een pand zit dat van de familie is en met familieleden werkt, dan kun je het lang volhouden. Alles draait om de kostenniveaus.”

Het opschudden van de kaarten in onderdelenland raakt iedereen in de keten, van fabrikant tot aan de monterende partij. Waar liggen de kansen in de situatie zoals die nu ontstaat? Het derde Nationaal Aftersalescongres zet die vraag in december centraal. Profiteer nu van de vroegboekkorting.

VIDEO

[responsive-video identifier=”BU6B6KgyZuk”]

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *