Dealernetwerken in Europa krimpen

Voor het achtste jaar op rij zijn in Europa de dealernetwerken in omvang gekrompen. Dat meldt het internationale onderzoeksbureau ICDP in zijn meeste recente marktanalyse. Blijkens het rapport European Car Distribution Handbook 2016 speelt de branche onvoldoende in op veranderingen op het speelveld.

Hoewel de aantrekkende nieuwverkoop anders doet vermoeden, staat de rendabiliteit van autobedrijven onverminderd onder druk. Want het gedrag van de klant verandert, nieuwe concurrenten van buiten dienen zich aan en technische innovaties knagen aan het bestaande businessmodel. Verder blijkt het voor dealers volgens ICDP moeilijk om te blijven voldoen aan de investeringseisen van de fabrikant. Ook groeit de concurrentie van het vrije kanaal.

Binnen die algemene tendens zijn er overigens wel verschillen per merk. Waar gevestigde partijen als Volkswagen en Toyota een netwerkkrimp van vijf tot tien procent moeten incasseren, zijn Kia ( 30%) en Dacia ( 19%) juist onstuimig aan het groeien. De afname van het aantal vestigingen en de Europa-breed aantrekkende nieuwverkoop resulteren in een gemiddelde van driehonderd auto’s per merkdealer per jaar. Dat zijn er 45 meer dan in crisisjaar 2009, maar het zijn vooral de premiummerken die groeien: 13%. De afzet van de Aziatische volumemerken dikt juist in, met zo’n twee procent per jaar.

Drie ontwikkelingen

Volgens de onderzoekers moet de dealersector inspelen op drie ontwikkelingen:

– Het afnemende fysieke bezoek aan autobedrijven (en de dalende noodzaak om op A-locaties te zitten)
– De behoefte bij klanten aan andere distributiemodellen(online, outlet, winkelcentrum) en meer beleving, als gevolg van de digitalisering
– De wens om voor onderhoud minder tijd/kilometers te hoeven uittrekken. Mobiele servicediensten en snelservice bieden hier mogelijkheden.

ICDP stelt dat er her en der wel degelijk initiatieven om te vernieuwen plaatsvinden. Niettemin heeft nog geen enkele autofabrikant een samenhangend en eenduidig nieuw concept ontwikkeld voor zijn dealernetwerk.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *