Details daling winterbandenverkoop

Onderzoeksbureau GfK heeft in beperkte kring de resultaten van haar sinds 2012 lopende maandelijkse bandenonderzoek bekend gemaakt. Langzamerhand druppelen cijfers uit dit onderzoek de markt binnen. Zo werd al bekend dat de afzet van winterbanden in december vorig jaar met ongeveer vijftien procent is gedaald ten opzichte van december 2012.

Over de maanden oktober 2013 tot en met januari 2014 bedroeg de daling twaalf procent. In euro’s is de bandenomzet lager, want er was een duidelijk hogere vraag naar budgetbanden. Verder blijkt dat ongeveer zeven procent van de bezitters van een set winterbanden, deze überhaupt niet gemonteerd hadden en doorreed op de zomerbanden.

Vier procent van de ondervraagden stelden dat zij absoluut in de markt zijn voor een set winterbanden, maar net een nieuwe auto afgeleverd hebben gekregen. Vanwege de relatief korte periode die de winter nog duurt, zal die aanschaf pas na de zomer worden gedaan. Overigens wel een gemiste omzetkans van de betreffende merkdealers die wellicht op voorhand een set winterbanden hadden kunnen verkopen. In Duitsland, waar de regelgeving uiteraard een andere is, wordt dat wel gedaan. Wie een nieuwe auto in de wintermaanden krijgt afgeleverd weet dat deze automatisch op winterbanden staat.

Als laatste cijfer uit het GfK-onderzoek de opmerking van vijf procent van de ondervraagden dat zij wel winterbanden wilden kopen, maar dit gezien de weersverwachtingen uiteindelijk niet hebben gedaan.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1680 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *