Duits onderdelenconcept komt eraan

Bleker Autoteile, de onderdelentak van de Duitse dealerholding Bleker Gruppe, heeft samen met een aantal andere dealergroepen een nieuw initiatief genomen. De vier dealergroepen introduceren ODM, voluit Originalteile Direkt Münsterland.

Dit is een stichting, waarin de betreffende dealergroepen hun onderdelenactiviteiten van de merken Renault en Dacia, Peugeot en Citroën, Volkswagen en Audi, maar ook Opel en Mercedes-Benz bundelen.

Zowel de onderdelenverkoop als de logistiek worden uit de diverse dealergroepen gelicht en centraal aangestuurd. Op die manier ontstaat een merkgebonden grossiersorganisatie. Met een vijfde dealergroep (BMW) is men nog in gesprek.

Manager Jan Willem Goorhuis: “De buitendienstmedewerkers zijn in dienst van ODM en bieden in een gegeven rayon het complete pakket originele onderdelen aan. We bekijken momenteel de mogelijkheden om het ODM-concept in Nederland te introduceren.”

Al actief

Bleker Autoteile is op individuele basis sinds vorig jaar al in ons land actief. Goorhuis: “In Nederland richten we ons op schadeherstellers en universele garages. Toch zijn ook een aantal merkdealers klant geworden. In Gelderland en Overijssel bezorgen we met drie bestelauto’s de onderdelen zelf. In de andere provincies werken we samen met een transporteur.”

Bleker Autoteile had in Nederland in 2011 een omzet van ruim twee miljoen euro. “Dit jaar passeren we de drie miljoen euro zonder problemen. We gaan er van uit dat we over een jaar of vijf structureel op tien miljoen euro omzet uitkomen”, aldus Goorhuis.

Lees alles over het nieuwe onderdelenconcept vanaf pagina 33 in de nieuwe editie van Aftersales Magazine, die op 2 oktober verschijnt.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1778 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.