Duitse industrie wil Europese regeling diesel

Topmannen van de Duitse auto-industrie hebben bij vicepresident van de Europese Commissie gepleit voor een Europese, verplichte aanpak om oude dieselmotoren minder milieubelastend te maken. Dat melden Duitse media.

Het informele gesprek zou vorige week zijn bijgewoond door Daimler, BMW en Volkswagen. Er zou niet tot in details zijn gesproken over de te volgen koers, wel over het principe om op collectief niveau actie te ondernemen. De auto-industrie ziet zich in toenemende mate geconfronteerd met overheden die met name de oudere diesels de toegang (willen) ontzeggen uit Europese stadscentra. Er moet volgens de Duitse fabrikanten op korte termijn actie worden ondernomen, zodat de reeds ontstane imagoschade van diesels niet nog groter wordt. Hoe zo’n oplossing er in de praktijk zou moeten uitzien, wilde Daimler-topman Zetsche niet nader toelichten. Op 2 augustus vindt in Duitsland op initiatief van de bondsregering een topoverleg plaats over het thema ‘diesel’. Daarvoor zijn alle voertuigproducenten uit het land uitgenodigd. Vooruitlopend op  die ontmoeting zei Zetsche dat Daimler werkt aan een softwarematige oplossing om oudere diesels  alsnog schoon genoeg te krijgen: minder fijnstof en stikstofoxiden.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †