Duurzaamheid is noodzaak

Het autobedrijf moet duurzaamheid serieus nemen om de toekomstige klant nog aan zich te binden. Nu al vindt één derde van de consumenten duurzaamheid een belangrijk aankoopcriterium. Zo wordt gemeld in de thema-update Duurzaamheid van Rabobank.

De bank is ervan overtuigd dat consumenten hun vertrouwen leggen bij duurzame bedrijven. Dat duurzaam ondernemen vaak nog wordt geassocieerd met meer kosten maken is volgens de bank niet terecht. “Het tegendeel is het geval, omdat er meer grip komt op bijvoorbeeld afvalstromen. Dat resulteert in veel milieu- en financiële voordelen voor het bedrijf.”

De bank constateert dat autobedrijven die al een actief duurzaam beleid voeren, vaak ook andere operationele bedrijfsprocessen beter beheersen. Meestal is het rendement van deze bedrijven hoger, omdat ‘lekken’ in de interne processen al vroegtijdig zijn geconstateerd. Belangrijk om te weten is ook dat het onderwerp meeweegt in de beoordeling van nieuwe financieringsaanvragen bij de bank. Een ondernemer die serieus met duurzaamheid aan de slag gaat, maakt meer kans op goedkeuring.

Volgens Rabobank is het cruciaal voor duurzaam ondernemen om grip te krijgen op de diverse afvalstromen om kostenbesparing en minder milieudruk te realiseren. In samenwerking met Milgro is een driestappenplan ontwikkeld: eerst weten (welke grondstoffen worden verspild), dan meten (welk restafval wordt weggedaan) en dan vertellen (vertel de klant wat je als autobedrijf doet aan duurzaamheid).

Consumentenverwachting

Uit de rapportage blijkt dat consumenten duurzaam ondernemen het allerbelangrijkste vinden in sectoren die de meeste impact hebben op het milieu, zoals mobiliteit, luchtvaart en mobiliteit. Overigens wil de consument niet extra wil betalen voor duurzaamheid. In de alledaagse praktijk betekent dit dat een autobedrijf zich wel met het beleid en imago kan onderscheiden van zijn concurrenten, maar dit niet kan doorberekenen aan de consument. De kostenvoordelen zijn vooral te behalen op interne besparingen.

Download

In de thema-update doet de bank enkele aanbevelingen voor duurzaam ondernemerschap. Lees ze via de downloadlink.

Download hier de sectorupdate Duurzaamheid >>

Ivonne Vermeulen

Eindredacteur Aftersales Magazine. Ivonne heeft een rijke bagage waarin journalistieke waarden en kennis van de autobranche bijeenkomen. Dankzij haar rol binnen Focwa's Carrosserie beschikt zij bovendien over een indrukwekkend netwerk in de schadeherstelbranche.

Van Ivonne Vermeulen zijn er nog 343 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Ivonne Vermeulen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.