Een derde autokopers te beinvloeden

In het online oriëntatieproces overwegen autokopers gemiddeld twee tot drie automerken. Veel kopers hebben een specifiek merk en model in gedachten, maar één op de drie koopt uiteindelijk iets anders dan vooraf gedacht. Dat blijkt uit onderzoek van Marktplaats Auto’s.

“Hier liggen kansen voor autobedrijven. Een derde van de autokopers is nog te beïnvloeden. Voor deze groep zorgen namelijk de prijs, de kwaliteit en speciale aanbiedingen ervoor dat men toch voor een ander merk kiest. De dealer zelf speelt dan een belangrijke rol”, zegt Remco Armee, directeur van Marktplaats Automotive.

Doelgericht

Veruit de grootste groep autokopers (43 procent) is een ‘doelgerichte voorkeurskoper’. Deze koper weet van te voren al welk merk en type auto hij aan wil schaffen. Prijs is bij dit type koper niet de belangrijkste factor, vooral de snelheid en het gemak waarmee de gewenste auto gevonden kan worden zijn belangrijk. Daarnaast koopt deze groep over het algemeen een jonge auto boven de tienduizend euro. Deze groep bezoekt Marktplaats relatief vaak tijdens de oriëntatiefase, gemiddeld dertien keer.

Een ander type koper is de ‘system beater’ (20 procent), die juist wel naar prijs kijkt. De koper oriënteert zich meer dan gemiddeld online en kopen vaker een gebruikte auto. Het zijn vaker vrouwen die, met gemiddeld vijftien keer, het vaakst terugkeren naar Marktplaats.

De ‘oriënterende ontdekkers’ (15 procent) zijn vaker mannen en kopen een nieuwe en duurdere auto. Voor ‘niet-betrokkenen’ (9 procent) mag het oriëntatie- en koopproces zo min mogelijk moeite kosten.

Voor kopers in een prijsklasse onder de tienduizend euro is bouwjaar één van de belangrijkste aandachtspunten, terwijl bij auto’s boven de vijfentwintigduizend euro vertrouwdheid met het merk vooral van belang is.

Kopers oud versus nieuw

De voorbereidingstijd op internet verschilt nogal tussen kopers van een nieuwe auto en die van een occasion. Kopers van een nieuwe auto gebruiken meer informatiebronnen dan kopers van een gebruikte auto en beginnen al zeven weken voor de aanschaf met het bezoeken van online magazines en automerkensites. Kopers van een occasion beginnen zich pas vier weken van tevoren online te oriënteren en gebruiken hiervoor voornamelijk occasionsites. Nieuwe autokopers letten meer op reclames en advertenties dan tweedehands kopers. Adviezen van anderen zijn belangrijker voor kopers van occasions.

Esmée Dirkse

Webmanager, officemanager, eventmanager; Esmée draait er haar hand niet voor om. In de afgelopen jaren heeft het takenpakket voor Aftersales Magazine een mooie evolutie laten zien, waarvan de gepubliceerde berichten slechts een kleine afspiegeling zijn.

Van Esmée Dirkse zijn er nog 2717 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Esmée Dirkse

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.