Een grotere hap uit een kleinere taart

Onlangs ontving ik van RAI Vereniging en Bovag de Mobiliteitscijfers 2014-2015 dat cijfermatig inzicht in de branche geeft. Als ik de cijfers bekijk over de ontwikkeling van het wagenpark, wordt duidelijk waarom het op dit moment een kwestie van overleven is in de reparatie- en onderhoudsmarkt.

Het wagenpark groeit namelijk nog maar amper. Auto’s die jonger dan vijf jaar zijn, hebben bovendien minder onderhoud nodig dan hun voorgangers en zijn betrouwbaarder. Gelukkig wordt een garagebezoekje nog enigszins gestimuleerd door de apk, maar het werkaanbod van reparatie en onderhoud is een stuk kleiner geworden. Zowel merkdealers als universele garages hebben de afgelopen jaren te maken gekregen met een structureel lager werkaanbod, terwijl aftersales juist de kurk is waar auto- en garagebedrijven op drijven.

Minder werk betekent minder te factureren uren en een lagere onderdelenomzet. En dat merken naast de automobielimporteurs, ook grossiers en distributeurs in het merkonafhankelijke kanaal. Terwijl het merkkanaal stoïcijns doorgaat met de verdediging van hun beperkte, merkgebonden onderdelenterritorium (ook naar de schadebranche), is er in het ongebonden kanaal een felle strijd gaande onder onderdelenfabrikanten, -distributeurs en grossiers om de gunsten van universele garages.

De markt wordt steeds kleiner, maar importeurs en grossiers willen tegen alle verdrukking in blijven groeien. Met andere woorden: als er te veel varkens zijn, is de trog snel leeg. Om toch een groter deel te veroveren, moet je groot en sterk zijn. Lukt dat niet op eigen kracht, dan door overnames.

Dat laatste is al aan de gang in onderdelenland. Dat leidt tot de nodige spanningen, want niemand vindt het leuk opzij te worden gezet. Het wordt een harde strijd, waaruit slechts twee of misschien drie sterke, onafhankelijke voortkomen.

De taart zal echter snel op zijn. Ondertussen kijken auto- en garagebedrijven lachend toe vanuit hun comfortabele inkooppositie. Echter, ook zij moeten met een langetermijnvisie hun toeleveranciers kiezen. Voordat er weinig tot niets meer valt te verliezen, want ook voor garage bedrijven wordt de taart steeds kleiner!

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1824 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *