Eigenaar sjoemeldiesel negeert recall

Terugroepacties in Nederland van sjoemeldiesels hebben afgelopen jaar slechts dertig procent van de eigenaren in beweging gekregen. De rest negeert tot nog toe de updates. Volgens Bovag en ANWB onder meer vanwege de (onterechte) vrees dat het voertuig meer gaat verbruiken en vermogen inlevert.

Blijkens een bericht van het AD rijden momenteel circa 115.000 Nederlanders met een VAG-personenauto die (nog) niet is aangepast. De kennelijke nonchalance komt ook doordat de persoonlijke veiligheid niet in het geding is. Daarnaast lijkt het milieuaspect onvoldoende tot de verbeelding te spreken om een software-update te laten uitvoeren.

In zijn berichtgeving meldt het AD dat medio februari vorig jaar zo’n 175.000 bestuurders van een VW, Audi, Seats of Skoda schriftelijk zijn benaderd om de dealer te bezoeken. Na een technische ingreep loopt de daadwerkelijke uitstoot weer in de pas met de fabriekswaarden. Cijfers van het RDW wijzen uit dat twaalf maanden later minder dan vijftigduizend dieselrijders daadwerkelijk de gewraakte software hebben laten verwijderen.

Het terugroepregister van RDW leert dat Mercedes-Benz vorig jaar kampioen recalls (44) was in Nederland. De helft ervan had betrekking op personenwagens. Renault stuurde dertig keer een terugroepbrief de deur uit, gevolgd door Toyota (19), Opel (17) en VW/Peugeot (beide 16).

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *