Veel autofabrikanten zijn overvallen door de aankondiging van de Chinese overheid dat het aandeel elektrische voertuigen dat in China op de markt wordt gebracht op korte termijn omhoog moet. Als dat niet gebeurt, dan moeten de Westerse, Amerikaanse en Japanse autofabrikanten ook hun aantallen gewone auto’s (hoofdzakelijk benzine) terugbrengen.

De Chinese overheid lijkt zo twee vliegen in één klap te slaan. De positie van de nationale producten en merken wordt verstevigd en/of de inspanningen om elektrische auto’s op de markt te brengen worden verhoogd. Met name door de buitenlandse fabrikanten, maar die zijn daar nog onvoldoende klaar voor. Volgens door de overheid in Peking voorgestelde regelgeving, kunnen autofabrikanten de komende drie jaar punten verdienen met de verkoop van elektrische voertuigen. Die punten maken straks uit wat een buitenlandse autofabrikant in totaliteit (een mix van elektrische en conventioneel) aan personenauto’s mag verkopen op de Chinese markt. Nu al zien met name Europese fabrikanten een zwaard van Damocles hangen. Zij zijn voor hun volumes en winsten steeds meer afhankelijk van de afzet in China geworden en een kink in die kabel kunnen ze nu even niet gebruiken.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
12 september 2025
ISP-groep plaatst kanttekening bij Data Act
12 september 2025
Auto Prof introduceert Commissie van Advies
12 september 2025
Vijftig jaar automotive innovaties
11 september 2025
Garage Michielsen wordt TOP Merkspecialist
11 september 2025
Hogere omzet, lagere winst autodealers
11 september 2025
Rolls-Royce Phantom wordt honderd in de Mariënwaerdt
Meest bekeken berichten
Recente reacties