Het waren niet de auto’s of de technologie die de meeste aandacht trokken op de IAA in München. Iedere bezoeker viel op hoe groot de vertegenwoordiging uit Azië was, met name China. Op Duits grondgebied laten de Chinezen hun tanden zien.
Uiteraard pakten BMW en Volkswagen groots uit op de autoshow in hun Heimat. Ook Renault was aanwezig om hun nieuwe Scenic te tonen aan het publiek. Andere Europese merken schitterden echter door afwezigheid. Zo waren Ford en Opel niet op de beurs te vinden: hun nieuwe modellen waren alleen te zien in het stadscentrum. Andere merken lieten hun gezicht helemaal niet zien.
Dit maakte de manier waarop de Chinezen uitpakten des te opvallender. De stand van BYD was zowel groter als grootser dan die van BMW. Hetzelfde gold voor het Amerikaans-Chinese Seres. Voor deze merken was blijkbaar niets te veel. MG deed het rustiger aan, maar ook nieuwkomers als Leapmotor en Forthing toonden hun auto’s op stands die nauwelijks onderdeden voor die van de gevestigde Duitse merken.
Uit de schaduw
Ook bij de overige stands viel de aanwezigheid van bedrijven uit Azië op. Of het nu ging om fabrikanten van accupakketten, infotainmentschermen of software voor autonoom rijden: Chinezen en Koreanen maakten hun aanwezigheid duidelijk kenbaar. Onder de bezoekers van de beurs was het aandeel Aziaten eveneens hoog. Naast rondleidingen in het Duits en Engels waren ze er ook in het Chinees en het Koreaans.
Natuurlijk is het al lang zo dat techniek uit China en omliggende landen komt. Niemand kijkt meer op van het label ‘made in China’, zelfs al is het product van een gerenommeerd Westers merk. Na jaren van productie achter de schermen stappen met name de Chinezen en Koreanen nu uit de schaduw. Trots stonden ze op de stands van bijvoorbeeld Jing-Jin Electric en Shenzen Yinli Electrical Power.
Vertegenwoordiging
Het is duidelijk dat de Chinezen aan de poort staan te rammelen van de Europese automarkt. MG, die naast hun goedlopende modellen een spectaculaire elektrische roadster liet zien, is al uitermate succesvol. Naar verwachting halen zij binnenkort hun 1% marktaandeel in Europa. Met een grote partij als Van Mossel als importeur doet MG het ook in Nederland erg goed.
De doelstelling van China om in 2030 10 procent van de Europese markt in handen te hebben, lijkt haalbaar.
Ook BYD bouwt stevig aan zijn droom: dankzij Louwman & Parqui vindt het eerste model in Nederland gretig aftrek. Twee andere modellen staan in de startblokken, net zoals een introductie in de vrachtwagenwereld. MG en BYD tonen het belang van een goede vertegenwoordiging. Seres was namelijk eerder in ons land, maar zonder grote importeur spelen die nog geen rol van belang. Op de IAA leken de stands van Chinese merken dan ook vooral bedoeld om vertegenwoordiging aan te trekken, iets dat uitstekend leek te lukken.
Gezien de kwalitatief prima auto’s en het enthousiasme waarmee grote dealerbedrijven de rol van importeur op zich willen nemen, ziet de toekomst er voor de Chinezen zonnig uit. Hun doelstelling om in 2030 10% van de Europese markt in handen te hebben, lijkt haalbaar. De Europese merken zullen actie moeten ondernemen om hun marktaandeel op peil te houden.
Op de IAA waren de tekenen nog niet gunstig. Volkswagen toonde vooral concepten van auto’s die ze willen bouwen, zoals de ID.2 GTI. Consumenten schreeuwen om dergelijke kleine elektrische auto’s, maar deze zijn er nog niet. Bij de Chinezen staan ze wel: helemaal compleet en verrassend kwalitatief. BMW gooit het over een andere boeg met de presentatie van de nieuwe 5-serie. Terwijl het benzinemodel pontificaal in het midden stond, was de elektrische variant verwezen naar het verste hoekje.
Foto boven: Primeur bij ambitieus BYD.