In 2024 introduceert BMW Group zijn nieuwe sales-model. Dit model wordt in verschillende fasen geïntroduceerd in heel Europa. De primeur is op 1 januari 2024 voor MINI in Italië, Polen en Zweden. De andere Europese landen zullen geleidelijk volgen. BMW stapt vanaf 2026 over naar het nieuwe sales-model.

De uitrol betekent maakt het mogelijk om alle nieuwe BMW- en MINI-modellen en jong gebruikte BMW Group occasions in heel Europa te verkopen via eenzelfde agency-model.

Gestandaardiseerde prijzen voor identieke modellen biedt klanten prijstransparantie. Bovendien zal BMW Group, naarmate het agency-model verder wordt uitgerold, het gehele aanschafproces digitaliseren. Daardoor kunnen klanten kiezen tussen online en fysieke aanschaf – of er naadloos tussen wisselen. Dat alles is mogelijk dankzij end-to-end geïntegreerde IT-systemen en volledige toegang tot het dichte netwerk van dealers.

“Deze transitie naar direct sales via dealers volgens een agency-model is een belangrijke mijlpaal voor een betere afstemming van onze sales-afdeling, een proces dat in 2020 van start ging. Het nieuwe sales-model maakt het voor ons mogelijk om direct met onze klanten te communiceren en geeft BMW Group een directe klant-interface”, zegt Pieter Nota, Member of the Board of Management van BMW Group en verantwoordelijk voor Customer, Brand and Sales.

Langdurig proces

Ook met het nieuwe sales-model volledig in werking blijft BMW Group vertrouwen op het bestaande dealernetwerk, benadrukt het bedrijf. Zo ontstaat een zeer functionele en gevestigde sales-structuur. Het nieuwe sales-model is ontstaan uit een langdurig proces waarbij de dealers actief zijn betrokken. “Ik wil graag onze dealers bedanken voor hun constructieve medewerking en de zeer positieve feedback die zij ons hebben gegeven. 100% van de MINI-dealers heeft de agency-overeenkomst getekend. Dat is een duidelijke bevestiging van onze plannen om samen verder te gaan”, zegt Pieter Nota. BMW Group verwacht dat ook in de toekomst behoefte blijft bestaan aan persoonlijk contact met de klant. De dealers spelen daarbij een belangrijke rol.

Het agency-model betekent voor dealers dat ze een vaste commissie per verkochte auto krijgen. Hetzelfde geldt voor online aanschaf, waarbij de kosten voor het afleverproces volledig aan de dealer worden vergoed. Bovendien krijgen dealers toegang tot de gehele voertuigvoorraad van BMW Group. Hun feedback op het nieuwe sales-model is volgens de fabrikant ‘erg positief’, voor MINI hebben alle Europese dealers de agency-overeenkomst al getekend.

Als onderdeel van het nieuwe sales-model kunnen klanten in Italië, Zweden en Polen al per direct gebruikmaken van de online pre-orders voor de nieuwe MINI Cooper Electric en de nieuwe MINI Countryman.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
13 december 2024
‘Behandel klant weer als koning’
13 december 2024
Rooskleurige toekomst voor universeel
13 december 2024
Mengelers breidt uit met Toyota Geelen Weert
13 december 2024
PPG valt in de prijzen met PPG LINQ™ Color
12 december 2024
Twee benoemingen in bestuur RAI Aftermarket
12 december 2024
Leasys breidt uit met privé-occasionlease
Meest bekeken berichten
Recente reacties