Extra banen Nedcar dankzij productie BMW X1

De eerste BMW-personenauto ooit in Nederland gemaakt, is vandaag bij VDL Nedcar in Born van de band gerold. De autofabriek produceert de X1, een van BMW’s succesnummers en gaat zeshonderd banen méér aanbieden dan oorspronkelijk gedacht.

VDL Nedcar bouwt nu vier modellen voor BMW Group: de MINI 3-deurs (sinds 2014), de MINI Cabrio (sinds 2015), de MINI Countryman (sinds 2016), inclusief de Plug-In Hybrid Electric Vehicle (PHEV) versie (sinds maart 2017) en sinds vandaag de BMW X1. Vorige maand werd bekend dat de elektrische versie van de MINI niet in Born maar in Oxford van de band zal rollen. Vanwege de wereldwijde vraag naar de BMW X1 is extra capaciteit nodig, als aanvulling op de productie van de BMW Group-fabriek in Regensburg. De overeenkomst tussen VDL Nedcar en BMW Group maakt het mogelijk om productie over te hevelen naar Born.

Arbeidscontract

Door de positieve ontwikkeling van de orderportefeuille en positieve vooruitzichten gaat VDL Nedcar voor het einde van 2018 ruim tweeduizend uitzendkrachten een arbeidscontract van VDL Nedcar aanbieden. Eerder was sprake van veertienhonderd medewerkers die voor het einde van volgend jaar een arbeidscontract zouden krijgen. VDL Nedcar gaat ervan uit dat het ophogen van het aantal contractanten goed is voor de rust en stabiliteit in de organisatie. De afgelopen maanden hebben al ongeveer 250 medewerkers een arbeidscontract gekregen. Velen van hen zijn afkomstig uit een uitkeringssituatie. Momenteel werken er ruim zesduizend mensen, een viervoud van de vijftienhonderd toen VDL Groep het bedrijf overnam eind 2012. De fabriek heeft een capaciteit voor de productie tot ruim tweehonderdduizend auto’s per jaar, op basis van tweeploegendiensten.

Logistiek

Er is fors geïnvesteerd in de uitbreiding van VDL Nedcar om de BMW X1 te kunnen bouwen. Zo zijn bestaande productielijnen uitgebreid met assemblagecellen waar auto-onderdelen worden samengesteld. Daarnaast is de programmering van robots uitgebreid en zijn nieuwe robots toegevoegd. Verder neemt de complexiteit van de logistiek in de fabriek toe, doordat de onderdelen van de BMW X1 bij VDL Nedcar in Born voorsorteren en vervolgens hun weg door de fabriek vinden. Per auto dienen duizenden onderdelen op het juiste moment en op de juiste manier hun bestemming te vinden.  

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †