Focwa kiest de confrontatie

Focwa vindt de veiligheid van een auto na schadeherstel de verantwoordelijkheid van de opdrachtgevers. Ook staat de veiligheid volgens de branchevereniging onder druk als de herstellers gedwongen worden tegen lage tarieven te werken. Het bestuur van Focwa heeft dan ook drie speerpunten voor haar beleid in de komende jaren bepaald en zal vaker de confrontatie aangaan om haar doelen te bereiken.

In het beleidsplan staat dat de schadehersteller betaald moet krijgen voor kwaliteit, de branche weer vitaal gemaakt moet worden en dat ervoor gezorgd moet worden dat men over het juiste personeel beschikt. Het aangescherpte beleid moet schadeherstellers handvatten geven om het hoofd te bieden aan negatieve ontwikkelingen in de schadeherstelmarkt.

Frits Huffnagel, algemeen voorzitter bij Focwa: “Er zijn in de schademarkt ontwikkelingen gaande die nadelig zijn voor de schadeomzet. Deze zullen de komende jaren niet veranderen. Het schadevolume neemt af, onder andere door verbeterde autotechnieken als lane-assist en ESP en doordat opdrachtgevers voor zeer scherpe tarieven schadehersteldiensten inkopen. Daarnaast wordt de autotechniek door allerlei elektronica complexer waardoor schadeherstellers extra moeten investeren in equipment en scholing van het personeel. Kortom, de inkomsten dalen, terwijl de kosten stijgen.”

Om de kwaliteit van schadeherstelwerk te waarborgen heeft Focwa met Hiqure binnen Eurogarant een instrument in handen om het kwaliteitsniveau herkenbaar en tastbaar te maken voor zowel opdrachtgever als consument. Huffnagel: “Een marktconforme vergoeding voor de geleverde kwaliteit bereiken we door een eerlijke marktwerking in de sector na te streven.”

Om een vitale branche te bewerkstelligen krijgen Focwa-leden de beschikking over informatie over strategische ontwikkelingen en hulpmiddelen waarmee zij zelf een realistisch toekomstbeeld kunnen vormen van hun onderneming. “Dit kan worden aangevuld met concrete ondersteuning op individueel niveau, die eventueel extern beschikbaar wordt gesteld.”

Daarnaast is beschikbaarheid van goed personeel van belang voor een gezonde branche. “Naar verwachting zullen er de komende jaren bedrijven verdwijnen door de krappe markt en de forse concurrentie. We moeten ervoor zorgen dat gekwalificeerd personeel voor de branche behouden blijft door instroom van jonge mensen te stimuleren. Daarnaast zullen door toename van de hoeveelheid techniek in auto’s ook steeds beter opgeleide autotechnici nodig zijn. Het bijscholen van personeel kan ook een belangrijke functie vervullen in het bieden van perspectief aan werknemers die zich verder willen ontwikkelen.”

Esmée Dirkse

Webmanager, officemanager, eventmanager; Esmée draait er haar hand niet voor om. In de afgelopen jaren heeft het takenpakket voor Aftersales Magazine een mooie evolutie laten zien, waarvan de gepubliceerde berichten slechts een kleine afspiegeling zijn.

Van Esmée Dirkse zijn er nog 2717 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Esmée Dirkse

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *