Fors verlies Opel/Vauxhall in Q1

Opel en zijn Britse zustermerk Vauxhall hebben in het eerste kwartaal bijna 185 miljoen euro verlies geleden. Dat is fors meer dan de 5,5 miljoen dollar in dezelfde periode in 2016. Het moederconcern legt de schuld vooral op het bordje van de Brexit en daaropvolgende koersval van het Britse pond.

Ook heeft de fabrikant volgens Opel-ceo Karl Thomas Neumann hoge bedragen geïnvesteerd in de ontwikkeling en introductie van nieuwe modellen. “Ons gamma is duidelijk jonger dan dat van onze concurrenten. Dat is een grote kans voor ons om ook nieuwe klanten te winnen.” Volgens Neumann is er bij Opel/Vauxhall daarom vertrouwen in de ontwikkelingen voor de rest van het jaar. De verkoopcijfers lijken die kant op te wijzen. Hoewel er onder de streep een stevig verlies staat, wist de Duits-Britse combinatie zo’n drie procent meer auto’s uit te leveren (in totaal 310 duizend) dan de eerste drie maanden van 2016. Opel/Vauxhall wordt later dit jaar door GM verkocht aan PSA.

Flinke winststijging

Het moederconcern maakte vrijdag een flinke winststijging bekend over het eerste kwartaal. Die was met 2,4 miljard dollar 34 procent hoger dan Q1 in 2016. Ook de omzet van GM nam in die periode duidelijk toe, met 11 procent naar 37,7 miljard dollar. Geld werd vooral verdiend aan de gestegen afzet van (margerijke) suv’s en pick-ups in de VS. Die winst compenseerde de licht gedaalde totale verkoop (van 2,38 naar 2,34 miljoen voertuigen).

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2349 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †