Forse prijsstijgingen onderdelen verwacht

Onderdelenfabrikanten en distributeurs krijgen momenteel de rekening gepresenteerd voor de gestegen grondstoffenprijzen. De gestegen brandstofprijzen zorgen voor extra kostenstijgingen in de logistiek. Kortom, de prijzen moeten hier en daar flink omhoog. Er wordt door de meeste fabrikanten/leveranciers gesproken van 2,5 tot 3,5 procent maar ook vijf procent en meer komen voor.

Een enkele fabrikant stelt dat de marge in de keten (grossiers en importeurs) omlaag zal moeten als het vrije kanaal competitief wil blijven ten opzichte van het merkgebonden kanaal. Maar daar durft nog niemand aan te beginnen.

Adriaan Roggeveen, CEO van Sator Holding: “De prijsverhogingen liggen duidelijk boven de huidige inflatie en de inflatieverwachtingen van bijvoorbeeld het CBS. Wij ervaren momenteel dat fabrikanten niet alleen met hogere grondstoffenprijzen worden geconfronteerd, maar ook met hogere transportkosten door de gestegen brandstofprijzen.”

Paul van Diemen, directeur van Quinton Hazell: “Het zijn met name de grondstoffenprijzen en dan vooral die van staal die ons parten spelen. Bij sommige producten ontkomen wij niet aan prijsstijgingen. Wat onze Klarius-uitlaten betreft nemen we de prijsstijging voor eigen rekening, want als relatief nieuwe speler in dit segment willen we onze distributeurs competitief houden.”

Freek Blekxtoon, directeur Group Auto Nederland: “Onze olieleveranciers hebben de prijzen al verhoogd en bij accu’s was dat door de gestegen loodprijs al eerder actueel. Ik verwacht dat op korte termijn vooral de gestegen staalprijzen zullen doorwerken in de onderdeelprijzen.”

Bertel Hendriks, marketing director Delphi Noord Europa: “Aan de inkoopkant merken we vooral een groot effect door gestegen transportkosten. De gestegen staalprijzen hebben invloed op de prijzen van remschijven en remzadels. We kunnen deze momenteel echter niet voor de volle 100 procent doorberekenen, want dan zouden we de onafhankelijke keten te veel verzwakken ten opzichte van het OES-kanaal.”

Peter Maassen, manager PCP Benelux (personenauto-onderdelen) van GKN: “Omdat we onze prijspropositie voor de vrije markt competitief willen houden, kunnen we de huidige prijsstijgingen niet aan onze klanten doorberekenen. Feit is dat fabrikanten hogere stijgingen doorvoeren dan de aftermarket kan absorberen.”

Dinno van Breugel, algemeen directeur Kühne: “Afgelopen jaarwisseling hebben we de reguliere prijsaanpassingen gehad. Tot nu toe ervaar ik geen extra substantiële prijsverhogingen, maar ik ga er gezien de ontwikkelingen op de grondstoffenmarkt van uit dat er wellicht het één en ander in de pijplijn zit.”

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1677 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *