Forse winst Carglass-moeder

In het recent verschenen jaarverslag van de Belgische mobiliteitsgroep D’Ieteren, qua merkenportfolio te vergelijken met Pon, staat ook een interessant deel over Belron, de moedermaatschappij van Carglass.

D’Ieteren is voor bijna 93 procent de eigenaar van Belron, dat in 2010 een wereldwijde omzet van ruim 2,8 miljard euro heeft gerealiseerd. Daarbij is een winst gemaakt van 211,3 miljoen euro. Belron is onder andere eigenaar van de glasservice-merken Carglass, Autoglass en Safelite. In totaal werden vorig jaar door de 1.900 vaste en 9.500 mobiele servicepunten ruim 11,7 miljoen ruitreparaties en ruitvervangingen gedaan. De belangrijkste groeimarkten vorig jaar waren de VS, Turkije en Frankrijk. In totaliteit is Belron actief in 32 landen.

De groep maakt niet graag de specifieke landenomzet bekend, maar bij onze Zuiderburen (waar Carglass veertig vaste en ongeveer honderd mobiele servicepunten heeft) is onlangs bekend gemaakt dat Carglass daar een geschat marktaandeel van ongeveer 70 procent heeft, bij een marktgrootte van ruim 120 miljoen euro (500.000 reparaties en vervangingen).
In ons land zijn 55 vaste servicepunten en bijna 200 mobiele units. Volgens insiders zou de marktgrootte in ons land ongeveer het dubbele zijn van die van onze Zuiderburen, namelijk tussen de 240 en 250 miljoen euro. Het marktaandeel wordt door enkele verzekeraars op 70 tot 80 procent geschat.

Download hier het volledige overzicht D’Ieteren Resultaten Boekjaar 2010 >>
Download hier het complete D’Ieteren Financieel Verslag 2010 >>

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1683 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *