Gaspedaaluitspraak weer uitgesteld

Er zit geen schot in de hoger beroepzaak tussen Autotrack (Wegener) en Gaspedaal (Innoweb) die diende op 16 september vorig jaar. Nadat het Haagse Gerechtshof haar uitspraak al een keer eerder verdaagde naar 30 november 2010 zou vandaag dan alsnog de beslissing bekend gemaakt worden. Niet dus. Het gerechtshof heeft nog meer tijd nodig, men verwacht er op 15 februari alsnog uit te zijn.

Beide partijen troffen elkaar al twee maal eerder in de rechtszaal, voor het laatst in februari 2009 toen de rechtbank in Den Haag bepaalde dat Gaspedaal onmiddellijk moest stoppen met het publiceren van Autotrack-advertenties via haar website. Gaspedaal legde zich echter niet bij die uitspraak neer, vandaar dit hoger beroep.

De zaak draait vooral om de vraag of er door het overnemen van de (occasion)advertenties van derden (zoals die van Autotrack) nu sprake is van louter raadpleging of dat er van hergebruik gesproken moet worden; dat laatste zou dan strafbaar zijn. Gaspedaal stelt zich op het standpunt dat er feitelijk geen verschil bestaat met Google, men is ‘gewoon’ een doorgeefluik. Autotrack – en met hen ook andere uitgevers – ziet dat anders en stelde dat het hier gaat om een dedicated zoekmachine die zelf de zoekresultaten naar eigen inzicht rangschikt. Zo zouden met name de advertenties van autowereld.nl een voorkeurspositie hebben bij Gaspedaal en die site blijkt nu juist weer eigendom te zijn van dezelfde uitgever als Gaspedaal.

Volgens gegevens van Aumacon-partner Autobiz heeft gaspedaal.nl, vrijwel zonder promotionele inspanning, maandelijks nu al evenveel unieke bezoekers als bijvoorbeeld autotelegraaf.nl, zo’n 190.000.

Clem Dickmann

Clem Dickmann studeerde bedrijfseconomie (HEAO en EUR) en marketing (NIMA-C1/C2). Werkte voor een marketing intelligence bureau, waarna een viertal autofabrikanten en -importeurs volgden. Was tot 2002 werkzaam als CEO van Hyundai Nederland. Naast zijn werkzaamheden voor Aumacon is hij actief als NIMA-examinator en analist/columnist. Strategie en marketing zijn de specialismen. In 2003 werd hij – als eerste persoon uit de Nederlandse automotive-sector – gecertificeerd als Register Marketeer (RM). In 2007 behoorde hij tot de eerste lichting Qualified Examiners van het NIMA, in 2010 gevolgd door de benoeming tot Senior Marketing Professional (SMP).

Van Clem Dickmann zijn er nog 39 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Clem Dickmann

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *