Geen effect Autorai op autoverkoop

De Autorai heeft geen effect gehad op de autoverkoop van vorige maand. Die daalde ten opzichte van april vorig jaar met vier procent naar 27.148 verkochte auto’s. Dit resultaat is een nieuwe tegenvaller voor de autosector waarbinnen gehoopt werd op enig positief effect van de Autorai.

In januari en februari werden nog lichte verkoopstijgingen genoteerd, maar in maart vertoonden de verkopen al een daling van 2,5 procent. Opgeteld over de eerste vier maanden van dit jaar werden er 136.894 nieuwe auto’s verkocht, tegenover 135.312 stuks in dezelfde periode van 2014, een toename van 1,2 procent. Dit blijkt uit cijfers van RDC/inMotiv, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon.

Aumacon-analist Clem Dickmann: “Met een bezoekersaantal van krap 292 duizend mensen kun je nauwelijks van een succes spreken, al hebben de meeste bezoekers wel een leuke dag gehad getuige de redelijk hoge beoordelingen. Vraag is of een louter op beleving geënte autotentoonstelling nog wel past in deze tijd. Er is ook nooit een verband aangetoond tussen ‘Autorai’s’ en ‘hogere verkopen’.” De meer op verkoop gerichte Brusselse Salon haalde in januari nog 440 duizend bezoekers. De internationaal vermaarde Autosalon van Genève – waar ook steeds meer Nederlandse autoliefhebbers naar toe gaan – sloot dit jaar met 682 duizend bezoekers.

Lichte toename

Voor het gehele jaar 2015 gaat Aumacon uit van een lichte toename van het aantal nieuwverkopen in Nederland. In 2014 werd met 387.557 stuks het laagste verkoopniveau neergezet sinds 1969. Voor 2015 wordt door Aumacon uitgegaan van 390 duizend stuks (zie aumacon.nl voor de details). Evenals vorig jaar zal vooral een sterke vraagtoename naar plug-in hybride-auto’s voor een impuls zorgen. Volgens het politiek zwaarbevochte bijtellingsplan van november vorig jaar gaat per januari 2016 het bijtellingpercentage voor de meeste plug-in’s naar 15 procent. Dit jaar is dat nog 7 procent.

Het top-5 rijtje zag er in april als volgt uit: Volkswagen (3.312 stuks, marktaandeel 12,2%), gevolgd door 2. Peugeot (2.394/8,8%), 3. Renault (2.233/8,2%), 4. Ford (1.925/7,1%) en 5. Opel (1.774/6,5%).

Na vier maanden bestaat de merken top-5 van 2015 achtereenvolgens uit: 1. Volkswagen (18.123 stuks, marktaandeel 13,2%), 2. Renault (12.368/9,0%), 3. Peugeot (10.661/7,8%), 4. Opel (8.124/5,9%) en 5. Ford (7.730/5,7%).

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *