Het zijn misschien niet de winstmakers voor verzekeringsmaatschappijen, maar met het groeiende wagenpark neemt de markt voor autoverzekeringen wel nog steeds toe. Nu blijkt dat die groei onder alle leeftijdscategorieën plaatsvindt, zelfs onder jongeren, waarvan vaak gezegd wordt dat ze niet meer geïnteresseerd zijn in een eigen auto.

Dat het aantal jongeren dat zo’n verzekering afsluit in absolute zin nog altijd groeit, is een van de opvallende resultaten uit de onlangs verschenen Verzekeringsmonitor. Die is samengesteld door kennis- en netwerkorganisatie Automotive Insiders in samenwerking met onderzoeksbureau Trend-Rx. De Verzekeringsmonitor is een uitgebreide analyse van de ontwikkelingen van het almaar groeiende wagenpark in Nederland. Daarbij wordt gekeken naar de factoren die daarop van invloed zijn.

Onderzocht worden bijvoorbeeld economische ontwikkelingen. Verrassend genoeg hebben die geen directe invloed op de groei van het wagenpark. Ook autodelen, private lease, nieuwverkoop, de leeftijd van het wagenpark en demografische gegevens zijn factoren die zijn onderzocht op hun invloed op de verzekeringsmarkt.

Verzekeringsmarkt

Ook brengt de Verzekeringsmonitor de totale verzekeringsmarkt in beeld: de ontwikkelingen ten aanzien van WA- en (deel)cascoverzekeringen, de verschuivingen die daarin plaatsvinden en bijbehorende analyses met betrekking tot het wagenpark.

Tevens werd voor het rapport de opbouw van de kosten bij de verzekeraars onderzocht. Het blijkt dat niet zo zeer de gestegen kosten voor schadeherstel en letselschade verantwoordelijk zijn voor de slechte financiële resultaten bij autoverzekeringen, maar de stijgende kosten bij de verzekeraars zelf als gevolg van hun eigen inefficiëntie.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
1 mei 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties