Hightech app Belron gaat ruitmonteur helpen

Belron, moederbedrijf van Carglass, is druk bezig met de ontwikkeling van een speciale app voor monteurs. De app herkent het automerk en geeft de juiste glasspecificaties en instructiefilmpjes over reparatiemethodieken.

De app wordt op dit moment nog uitvoerig door Belron getest in een pilot in Engeland. Voorlopig is nog niet bekend wanneer de app in ons land zal worden gebruikt. Met de app kan elke monteur met zijn smartphone inzoomen op een onderdeel van de auto. Deze herkent vervolgens het automerk, type en model, maar geeft ook de juiste ruitspecificaties en toont diverse instructiefilmpjes over de juiste reparatiewijze.

De voorruit wordt steeds meer een belangrijke bron van informatie waarin ook snelheid- en navigatiegegevens te zien zullen zijn. Het projecteren van die informatie is via een head-up display nu al mogelijk en wordt in de toekomst de normaalste zaak van de wereld. Dat heeft natuurlijk de nodige gevolgen voor het glasherstel.

Ook het gebruik van kunststof, met name van polycarbonaat, is van invloed op glasherstel. Evenals de toevoeging van licht- of regensensoren: al die extra functionaliteiten maken het herstelwerk complexer. Chris Davies, hoofd technische research en innovatie van Belron: “Het type glas verschilt van model tot model. Al die specificaties en informatie krijgt de monteur via de app.”

Behalve de app ontwikkelde de research en innovatieafdeling bijvoorbeeld ook een systeem waarbij de ruitschade binnen één uur hersteld is.

Lees hier het volledige artikel in Aftersales Magazine editie negen >>

Ivonne Vermeulen

Eindredacteur Aftersales Magazine. Ivonne heeft een rijke bagage waarin journalistieke waarden en kennis van de autobranche bijeenkomen. Dankzij haar rol binnen Focwa's Carrosserie beschikt zij bovendien over een indrukwekkend netwerk in de schadeherstelbranche.

Van Ivonne Vermeulen zijn er nog 343 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Ivonne Vermeulen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.