Hoe Adrie Valentijn corona de baas blijft

Met diverse maatregelen weet Carprof Adrie Valentijn zijn medewerkers en klanten corona-vrij te houden én te zorgen voor voldoende doorgangen in de werkplaats. Tank inspiratie bij het Bovag Autobedrijf van het Jaar 2019-2020.

De klantinstroom is dezer dagen bij Adrie Valentijn strikt verdeeld in tijdblokken. Niet meer ‘iedereen vanaf 8.00 uur’ maar ‘per persoon per kwartier’, om de zakelijke relaties zo min mogelijk met elkaar in contact te brengen. Ook is eenieder verzocht om beperkt gebruik te maken van de wachtruimte en waar mogelijk de auto de avond tevoren achter te laten – met de sleutel in de daarvoor bestemde kluis. Via de website en de diverse sociale-mediaplatforms van het bedrijf is het nieuwe aannameregime breed gecommuniceerd. “Voor degenen die in deze dagen huiverig zijn om de deur uit te gaan en met andere mensen in contact te komen, hebben we een haal- en brengservice. Hun auto’s, onze leenauto’s en de leenfietsen worden bij de inname en de teruggave gereinigd volgens RIVM-protocol.”

Plexiglas

Alle monteurs bij Carprof Valentijn kregen een flacon desinfecterend middel, om bij iedere auto het stuur, de versnellingspook en handgrepen schoon te maken. Het pin-apparaat bij de receptie krijgt na elke transactie een desinfectiebeurt. Sleutels worden overdag op een bakje op de balie achtergelaten, door de receptionist opgepakt met een desinfecterend doekje en bij de werkorder geplaatst. In omgekeerde volgorde komt de sleutel weer terug bij de klant. Balie, sanitair, stoelen en koffieapparaat worden met grote regelmaat schoongemaakt. Voor de balie is plexiglas geplaatst, om besmetting over en weer te voorkomen.

Magazijn

Toen het RIVM zijn maatregelen aanscherpte, liet Adrie Valentijn nog diezelfde avond een grote poster drukken, die nu op een stoepbord bij de entree staat. Hierop staat aangegeven dat maximaal 2 personen tegelijk naar binnen mogen om autosleutels in te leveren. En dat er maar 1 persoon in de wachtruimte mag verblijven. “Gelukkig hebben we inpandig genoeg plek om onze medewerkers zich te laten houden aan de afstandsregel voor social distancing. Monteurs mogen niet meer in de receptieruimte komen. Ons magazijn is lang maar smal, daarom mag er slechts 1 persoon naar binnen. Een ander moet even op zijn beurt wachten. We hebben de kantine zo heringericht dat iedereen ruim anderhalve meter uit elkaar zit. Ter herinnering hebben we het protocol door het hele pand heen geplakt in geplastificeerde A4-tjes. Ook praten we iedere dag met onze medewerkers de stand van zaken bij wat corona betreft. We wijzen op de gevaren van het virus, zodat ze er ook in hun privésituatie serieus mee omgaan.”

Veiligheid

Tot zieken bij het personeel is het vooralsnog niet gekomen, mede doordat de directie kort op de bal speelt. Bijvoorbeeld toen een van de monteurs achteruitlopend voldoende afstand probeerde te houden tot een 70-plus klant. “De medewerker vond het vervelend om die man te moeten zeggen dat hij te dichtbij kwam. Daar heb ik toch maar even op gereageerd, ook richting de klant. Beleefdheid is prima, maar veiligheid gaat nu even voor.”

Het werkaanbod voor de afgelopen en komende weken ziet er volgens Valentijn gezond uit, hoewel dat niet vanzelf gaat. “Ik zit er met mijn CRM-pakket bovenop. Normaal gesproken bel ik klanten ook wel, om ze te attenderen op een naderende apk, bandenwissel of onderhoudsbeurt. Maar ik druk nu echt wel wat harder. Helaas is nu al duidelijk dat, wat je ook doet en wat je ook bedenkt, het coronavirus onze branche een enorme strop bezorgt. Veel collega’s waren de vorige crisis net te boven en krijgen nu hiermee te dealen. Helaas is het onzeker hoe lang het allemaal gaat duren en in hoeverre maatregelen nog aangescherpt zullen worden. Zelf proberen we zo bedrijfseconomisch als mogelijk is mee te bewegen met de instructies van hogerhand. Gelukkig lukt dat voorlopig nog goed.”

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *