Een enkel blauw logo herinnert nog aan een eerdere huiskleur van Auto Megens; het CarProf-grijs past ondertussen al helemaal bij de huisstijl van Auto Megens, dat sinds januari 2024 bij CarProf is aangesloten.

Partnercontent

Het autobedrijf van Toon Megens heeft, met zijn goed gevulde showroom, nog altijd de allure van de Mazda-dealer die het jarenlang geweest is. Als servicepartner is het merk nog altijd goed vertegenwoordigd in de werkplaats, maar met de aansluiting bij garageformule CarProf komen gaandeweg steeds meer andere merken binnen.

De keuze voor CarProf past Auto Megens als een handschoen, legt Guus Megens uit. “Ik geloof in schaalgrootte. Je kunt niet alles zelf doen. Ik heb zelf een marketingachtergrond, maar goede marketing bedrijven kost heel veel tijd. Ik kan wel bepalen welke richting we op willen, voor welke klanten wij het autobedrijf willen zijn; vervolgens kunnen we profiteren van de handvatten die CarProf hiervoor aanbiedt. Daarbij spreekt het me aan dat niks moet. CarProf bepaalt bijvoorbeeld niet dat we de huisstijl volledig moesten aanpassen. Het was gewoon een mooi moment om iets nieuws te gaan doen. Hetzelfde geldt voor de NAPA-onderdelen die PartsPoint ook kan leveren. We kunnen het onze klanten als prijsgunstig alternatief bieden voor originele onderdelen, maar niks moet. De keuze is aan de klant. Wat we ook monteren, als CarProf hebben we de zekerheid van die 24 maanden garantie op reparatie en onderdelen. Dat is gewoon heel fijn.”

Auto Megens
Het huidige Auto Megens komt voort uit het transport- en taxibedrijf dat Jan Megens in 1930 oprichtte.

Zijn zoon Nol neemt het bedrijf in 1964 van hem over, en verwerft tevens het Simca- en later het Mazda-dealerschap.
Vanaf 1982 gevestigd aan de Nieuweweg in Wijchen gaat het bedrijf in 1991 opnieuw over van vader op zoon, als Toon Megens het roer overneemt. In september 2023 komt met Guus Megens de vierde generatie in het bedrijf, dat nog altijd door zijn ouders wordt geleid. Op zijn initiatief sluit Auto Megens zich met ingang van 1 januari 2024 aan bij CarProf, de garageformule voor onderhoud aan alle merken.
Het team van Auto Megens telt zes mensen, met naast Guus Megens en zijn ouders twee monteurs en één BBL-leerling.

De aansluiting bij CarProf betekent immers dat Mazda naar de achtergrond verschuift, al associëren de meeste mensen in Wijchen en omgeving Auto Megens nog altijd met Mazda. “We zijn nog steeds heel sterk in Mazda. We hebben er alle kennis van, we hebben alle apparatuur in huis en alle onderdelen. Ik probeer daarnaast het bedrijf meer als CarProf te profileren. Vaak hebben onze Mazda-klanten een tweede auto die geen Mazda is. Nu we CarProf zijn, brengen ze ook die auto naar ons toe.”

Vanuit de wachtruimte heeft de klant goed zicht op zijn auto in de werkplaats.

Lease

Tevens aangesloten bij LeaseProf krijgt Auto Megens nu ook leaseauto’s binnen. Ook dat was een bewuste keuze. “Je kunt zeggen dat je het voor de rentabiliteit niet hoeft te doen, maar wij doen juist ons best om de klant zo goed mogelijk te helpen. Een nieuwe klant binnenkrijgen is best een uitdaging, want er zijn veel concurrenten. Dealers doen maar één merk. Die zitten bovendien allemaal in Nijmegen. Als ik een leaserijder binnenkrijg die ik kan helpen op een manier die hij bij de dealer niet ervaart, heb ik er een klant bij, misschien zelfs met een tweede auto erbij. Op die manier proberen wij toch onze klantenkring uit te breiden. Er zitten ook best veel autobedrijven in Wijchen, maar die richten zich allemaal op de verkoop of op de werkplaats. Wij zijn een van de weinige autobedrijven in de omgeving die het allebei doet, met een premium service die kan wedijveren met die van de dealer. We hebben bijvoorbeeld klanten uit Den Bosch of verder weg, die hier een auto gekocht hebben en heel tevreden zijn over onze service.”

Coach

Guus Megens is jarenlang hockeycoach geweest en is daar onlangs ook opnieuw mee begonnen. Het is ervaring die hij meeneemt naar de werkplaats, waar hij immers ook een team moet coachen om tot een goed resultaat te kunnen komen. “Dat is ook de reden dat ik in de werkplaats wilde beginnen toen ik in het bedrijf kwam, ook al heb ik zelf geen autotechnische opleiding gehad. Ik ben wel handig in het stellen van diagnoses, het uitlezen van de boardcomputer en het zoeken naar mogelijke oorzaken van een storing. Doordat ik samen met de jongens optrek, zoeken we ook samen naar oplossingen. Praktisch leidinggeven, om het zo maar te noemen, is dus wel iets wat mij aanspreekt.”

De ‘directie’ van familiebedrijf Auto Megens, met van links naar rechts Toon Megens, Guus Megens en Marie-José de Groot.

Wat Guus Megens immers te allen tijde wil voorkomen, is dat hij wordt gezien als ‘het zoontje van de baas’. “Het tegenovergestelde. Ik wil dat ze mij zien als elke andere collega. We moeten het hier toch samen doen. We hebben nu ook weer een heel goede BBL’er in de werkplaats lopen, een eerstejaars, die al echt werkzaamheden zelfstandig kan uitvoeren. Hem begeleid ik zelf en dat vind ik heel leuk om te doen. Ik ben zelf ook pas 27, maar hij zorgt als jonkie echt voor nieuwe energie op de werkvloer en hij heeft het naar zijn zin.”

Die nieuwe energie is ook wel nodig in een tijd dat de autobranche snel verandert. Ook daarin wordt Auto Megens als CarProf-bedrijf ondersteund door de garageformule, met opleidingen en een technische helpdesk in de vorm van TECH360. “Daar maken we ook veel gebruik van. En zelf volg ik die cursussen ook; vind ik ook leuk om te doen. Met Mazda kunnen we lezen en schrijven, maar voor de andere merken hebben we die vraagbaak echt nodig. Zeker de optie van remote diagnostics is voor ons een uitkomst.”

SERMI

Nieuw op het netvlies van veel universele autobedrijven is de verplichte SERMI-certificering die de toegang regelt tot die onderdelen van de auto die met de beveiliging te maken hebben. Voor Auto Megens is dat geen hoofdpijndossier gebleken. “We waren al KIWA-gecertificeerd voor de inbouw van startonderbrekingen en het programmeren van sleutels. De stap naar de SERMI-certificering is dan niet zo groot, meer iets van administratieve aard. VOG’s aanvragen voor de monteurs, dat is alles.”

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties