Huffnagel: ‘Hiqure is stoomlocomotief’

Van de 828 schadeherstelbedrijven die zijn aangesloten bij Stichting Focwa Garantie fonds zijn er tot februari 2014 slechts 13 gecertificeerd tot de Hiqure-norm. Desondanks maakt Frits Huffnagel van Focwa zich geen zorgen over de deadline van 1 januari 2015: “Hiqure is een stoomlocomotief.”

Hiqure Ligt binnen de schadebranche nogal gevoelig. Veel schadeherstellers vinden dat ze al aan genoeg eisen voldoen om een verantwoord product af te leveren en zien Hiqure niet als toegevoegde waarde. Desalniettemin zet Focwa door en is onlangs een charmeoffensief begonnen onder de leden om de Hiqure nader onder het licht te brengen.  

Op 1 januari 2015 moeten alle Eurogarant schadebedrijven Hiqure gecertificeerd zijn. Volgens Huffnagel  staat die datum als een huis. “We hebben geen beste start gekend van Hiqure. Dat geef ik ook meteen toe, maar uit onderzoek blijkt ook dat bijna de helft van de leden nu wel degelijk met Hiqure bezig is.”

Overigens wordt niet echt duidelijk wat bedoeld wordt met ‘ermee bezig zijn’.

Zomeroffensief

De Focwa-voorzitter wil nog voor de zomer een offensief plaatsen wat Hiqure betreft: “Ik verwacht ook dat dat een paar honderd certificaten gaat opleveren. Na de zomer zal zich dat hopelijk verder ontwikkelen.”

Hij schrikt niet van de slechts 13 certificaten die tot nog toe zijn uitgereikt. “We weten dat we achter liggen op schema maar je moet het zo zien: Hiqure is een stoomlocomotief die uiteindelijk zijn doel zal halen. Daarom blijft de deadline van 1 januari 2015 ook zeker staan.”

Autoschade Herstel Hacom uit Nijkerk is het laatste schadebedrijf dat Hiqure is gecertificeerd. Theo en Martijn van de Ham, sinds 2006 samen eigenaar van Hacom: “Om te voldoen aan de Hiqure-norm moet je als hersteller veel investeren in een beschadigde auto en deze standaard conform fabrieksnormen repareren. Hiqure draait dus puur om borging van kwaliteit richting de klant.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.