Importeurs laag in Facebook-top honderd

Jezelf online presenteren als automotivebedrijf wordt steeds belangrijker om onder meer te stimuleren dat er over je ‘gepraat’ wordt. Eén van de platformen die de laatste tijd flink groeit in gebruikers is Facebook. Van de grote merken in Nederland op dit sociale netwerk is een top honderd over de laatste zes maanden gemaakt, waarin acht importeurs staan. Peugeot Nederland scoort hierin het beste.

Een bedrijvenpagina op Facebook heeft een aantal fans. Aan de hand hiervan is de lijst samengesteld. KLM neemt met 260.112 ‘Vind ik leuks’ de eerste positie in. Pas op plaats veertig staat de eerste importeur, dat is Peugeot Nederland met 11.390 fans. Vier plaatsen verder bezet Kia Motors Nederland met 9.726 fans de lijst en Fiat Nederland (6.759) komt uit op positie 49. Ford Nederland staat op vijftig met de laatste zes maanden een verlies aan volgers van 0,75 procent, wat nu 6.627 fans betekent.

Verderop in de lijst staat Citroën Nederland (5.857) op plaats 52, Renault Nederland (5.370) op 56 en BMW Nederland op 62 met 3.698 fans. Renault groeit daarbij met ruim 42 procent over de laatste zes maanden. Audi doet het ook goed in ons land met een groei van iets meer dan 27 procent naar 2.922 fans op Facebook, dit levert plaats 68 op in de top honderd.

Mercedes-Benz Nederland (2.288) bezet plaats 71, Hyundai Nederland (1.528) plaats 76 en Mazda Nederland heeft maar 900 mensen die de merkenpagina leuk vinden. Echter kent Mazda op 79 wel de grootste stijging in het aantal volgers (84 procent). De top honderd wordt afgesloten met Smart Nederland. Zij heeft maar 285 volgers.
Geconcludeerd kan worden dat de importeurs nogal wat te winnen hebben ten opzichte van de goed scorende merken uit andere branches.

Wanneer je met jouw bedrijf ook een fanpagina op Facebook wilt maken, dan heeft Frankwatching hiervoor een aantal tips. Ook lijkt het inzetten van sociale mediaplatformen in de autobranche steeds meer opgepakt te worden. Samen met enkele feiten, cijfers en tips zijn hier vijf redenen opgesomd om sociale media zakelijk in te zetten.

Esmée Dirkse

Webmanager, officemanager, eventmanager; Esmée draait er haar hand niet voor om. In de afgelopen jaren heeft het takenpakket voor Aftersales Magazine een mooie evolutie laten zien, waarvan de gepubliceerde berichten slechts een kleine afspiegeling zijn.

Van Esmée Dirkse zijn er nog 2717 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Esmée Dirkse

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *