In haar kwartaalbericht van oktober vorig jaar adviseerde ING nog een exitscenario voor dealers uit te werken, om via herstructurering van netwerken sneller tot een gezondere marktstructuur te komen. In de jongste automotive analyse spreekt de bank uit dat de sector in 2013 in drijfzand terecht lijkt te komen.

Allereerst komt het particuliere segment verder onder druk te staan. Afgelopen jaar daalden de registraties op naam van particulieren reeds met een kwart, maar in januari 2013 ging daar ten opzichte van januari 2012 nog eens ruim een kwart van af. Particulieren die nog wel een nieuwe auto aanschaffen doen dat voornamelijk in de lagere segmenten om kosten te besparen.

Ook in de zakelijke markt wordt bezuinigd, zowel door bedrijven als berijders. Diverse sectoren kampen met een terugval in omzet en zien zich genoodzaakt tot kostenbesparende maatregelen en kiezen snel voor lease-auto’s met lage bijtelling.

In een markt waarin merktrouw verder en verder is afgenomen en de consument steeds rationeler kiest is continue innovatie essentieel geworden. Merken met verouderde productlijnen verliezen razendsnel terrein.

Occasionverkoop krimpt en leunt op export

Verkopen van gebruikte auto’s van bedrijven aan consumenten kenden volgens VWE in 2012 een daling van -2,2 procent tot 1.043.245 eenheden ten opzichte van 2011. Ook de verkoop tussen consumenten onderling kromp (-3,9 procent tot 731.393). Daarnaast daalde het gemiddelde prijsniveau van occasions volgens het CBS gedurende 2012 met 6 procent (consumentenprijsindex dec’12 vs. dec’11). De occasionmarkt lijkt zich meer en meer internationaal te ontwikkelen.

Stiller in werkplaats

Naast lagere verkoopaantallen is de terugval in de lucratieve aftersales (onderhoud en reparatie) een grote zorg voor autobedrijven. Op lange termijn zijn er meerdere ontwikkelen die zorgen over de terugval in de werkplaats verder aanwakkeren. Het gemiddeld aantal gereden kilometers valt terug door de zwakke economische situatie en toenemende populariteit van thuiswerken. Daarnaast zal ook het relatief grote aandeel van kleine auto’s in de nieuwverkoop de afgelopen jaren de omzet in de werkplaats geen goed doen.

Naast werkplaatsen hebben ook schadebedrijven te maken met een teruglopend aanbod. Ook de verkoop van onderdelen houdt een negatieve tendens.

Onder druk

Het gemiddelde rendement van autodealers schommelt al jaren tussen de 0 en 1 procent en dreigt nu in het rood te belanden. Waar in het verleden consolidatie wel plaats vond, maar het aantal verkoopoutlets op een (te) hoog niveau bleef, lijkt nu serieus werk te worden gemaakt van rationalisering van het distributienetwerk. Sinds eind vorig jaar is een nieuwe consolidatieronde ingezet, waarbij ook serieus werk wordt gemaakt van het terugdringen van het aantal showrooms. Ook importeurs lijken rationalisering van verkoopnetwerken hoger op de agenda te plaatsen.

De zwakke situatie op de vastgoedmarkt en de invulling van bestemmingsplannen maakt het lastig outlets te sluiten en/of alternatieve bestemmingen te vinden. In diverse gevallen worden daarom op een bepaalde locatie verkoopactiviteiten stilgezet, maar draait de werkplaats door. Ook worden overgebleven locaties aangewend om universele occasion en/of aftersales activiteiten te starten. De concurrentie tussen werkplaatsen zal mede hierdoor verder toenemen.

Download hier het complete kwartaalbericht van 1 maart 2013 >>

Ontwikkeling rendement autodealers

Bron: diverse media op basis van Bovag Autodealers, bewerking ING Economisch Burea
* Verwachting Bovag Autodealers. ** Indicatieve verwachting trend.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties