Inkoopsite ziet forse toename Daihatsu

Sinds bekend is dat Daihatsu in Nederland met de nieuwverkoop gaat stoppen, is het aantal aangeboden Daihatsu’s op de website Ikwilvanmijnautoaf.nl verdriedubbeld ten opzichte van dezelfde periode in 2010. Het aantal is gestegen van circa vier tot twaalf per dag. Dat meldt oprichter Vincent Stevens.

Volgens Ikwilvanmijnautoaf.nl is het waarschijnlijk dat de stap gezet wordt om in de toekomst de Daihatsu modellen als goedkoop alternatief naast de modellen van Toyota te zetten. Volgens de oprichter van de autoverkoopsite is de onzekere toekomst van het merk de hoofdreden dat huidige Daihatsu-rijders gaan verkopen. De consument zou twijfelen of er in de toekomst nog wel onderdelen leverbaar zijn, of er wel voldoende gespecialiseerde dealers en monteurs overblijven en wat de restwaarde van de auto doet. De ingekochte Daihatsu’s gaan voornamelijk weer terug naar de showroom en naar het buitenland.

Importeur

Frank van Noort van Daihatsu Holland heeft van hun dealers weinig berichten gehoord over de Daihatsu-verkoop door consumenten: "We hebben hierover van onze dealers weinig berichten gehoord. Sterker nog, we krijgen van meerdere dealers het bericht dat Daihatsu-rijders in de showroom komen die nog graag één keer een nieuwe Daihatsu willen kopen. De cijfers van Ikwilvanmijnautoaf.nl zijn duidelijk: een toename van 4 naar 12 aanbieders per dag. Volgens Michel van Roon, eigenaar CRM Used Car Management, hebben we begrepen dat er momenteel aan de handelskant wellicht nog wat onzekerheid over Daihatsu is. Dat komt waarschijnlijk omdat nog niet iedereen goed doordrongen is van het feit dat de levering van onderdelen en service gewoon zal doorgaan. Het kan dat klanten daarom via meerdere kanalen informeren naar de inruilprijs van hun Daihatsu, wat een verklaring kan zijn voor de toename bij Ikwilvanmijnautoaf.nl. De Daihatsu dealer is vanzelfsprekend graag bereid gebruikte Daihatsu’s in te ruilen."

Daihatsu Motor Company (DMC) heeft de importeur zwart op wit gegeven dat zij onderdelen zullen blijven leveren zolang er vraag is. "DMC gaat daarmee dus verder dan de wettelijke vereisten. Daihatsu-rijders kunnen daar dus gerust over zijn. DMC heeft in het verleden laten zien dat zij dit keurig afhandelen. In 1992 heeft Daihatsu zich teruggetrokken van de Amerikaanse markt. Op dit moment, 19 jaar na de stop van de autoverkoop in de VS, levert Daihatsu nog steeds onderdelen op de Amerikaanse markt", aldus Van Noort. Zeer veel dealers hebben bij Daihatsu Holland aangegeven graag door te willen gaan met het verlenen van service en onderhoud aan de klanten, ook na de stop van de autoverkoop.

Op de vraag wat de restwaarde van gebruikte Dahatsu’s gaat doen reageert Van Noort helder: "Het blijft natuurlijk koffiedik kijken, maar als we naar de historie kijken, kunnen we concluderen dat er na een dergelijke aankondiging vaak een korte periode van waardedaling is te zien, waarna de restwaardes zich weer herstellen naar het oorspronkelijke niveau. Verschillende experts onderschrijven dit. Daarnaast weten we dat compacte auto’s van hoge kwaliteit altijd goed hun waarde blijven houden."

Kritisch

Bij Daihatsu-dealer Werner Krispin van Autoweerd in Utrecht is bekend dat de tevreden Daihatsu-rijders nu uitrekenen wanneer ze de nieuwe Charade het best kunnen aanschaffen om zo lang mogelijk in het merk te kunnen blijven rijden. Krispin is kritisch over de forse stijging van het aantal verkochte modellen via Ikwilvanmijnautoaf: "In januari is er altijd veel online-handel, dus als er in december bijvoorbeeld één auto via hun site is aangeboden en nu toevallig drie, dan kan dat inderdaad een forse stijging genoemd worden. Zelf zie ik geen enkele terugval die opvallend genoemd mag worden. En ik verwacht dat de komende jaren ook niet."

De aftersales van het merk vanaf 2013 ziet hij helemaal goed komen en daarmee spreekt hij vertrouwen uit richting de consument. "Daihatsu blijft gewoon volledig Daihatsu op aftersalesgebied. De onderdelenlevering, de garantie-afwikkelingen, de in Nederland zelden voorgekomen recalls, de technische knowhow vanuit Japan, de opleidingen de apparatuur; het staat allemaal zwart op wit dat de fabrikant garant staat zolang daar vraag naar is."

Esmée Dirkse

Webmanager, officemanager, eventmanager; Esmée draait er haar hand niet voor om. In de afgelopen jaren heeft het takenpakket voor Aftersales Magazine een mooie evolutie laten zien, waarvan de gepubliceerde berichten slechts een kleine afspiegeling zijn.

Van Esmée Dirkse zijn er nog 2717 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Esmée Dirkse

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *