Komt een motor bij de dokter

Alsof je bloed laat onderzoeken bij de huisarts, zo werkt de olieteststrook van Motorcheckup. Een druppel volstaat voor een heldere diagnose. “Zo’n plaatje zegt meer dan duizend woorden.”

Bij autobedrijf Theo van der Heijden in Helvoirt waren ze “gezond sceptisch”, zegt manager Jeroen van Gelswijk. “De theorie is leuk, maar hoe is de praktijk? Zou het écht? We hebben in twee weken tijd zo’n zestig auto’s van klanten en passanten getest. De conclusie is helder: het werkt.”

Bij voertuigen ver voorbij hun laatste onderhoudsbeurt was de teststrook onverbiddelijk: de inktzwarte kleur duidde op vuil, roet, stof en/of metaaldeeltjes. Gevolg van slijtage of andere verontreiniging. Heel anders was het beeld bij de typische oud-vrouwtje-auto, met in drie jaar tijd slechts vijftienhonderd kilometer op de teller: weliswaar schone olie, maar een hoop condens, vrijwel zeker ontstaan doordat de motor onvoldoende op temperatuur komt. De kartelrand van de cirkel op het testpapier liet daarover geen twijfel bestaan.

Motorcheckup is in Duitsland ontwikkeld. Daar is het sinds zeven jaar op de markt. Autobedrijven kunnen ermee in de benzine- of dieselmotor kijken zonder ‘m te moeten demonteren. Peilstok inbrengen (liefst bij nog warme motor), druppel op de proefstrook laten vallen en even geduld a.u.b. Of alles pico bello is of juist niet, blijkt na twee tot vijftien minuten. Er is op dat moment een sterke indicatie, na drie tot tien uur (afhankelijk van de ouderdom van de olie) uitmondend in een definitief resultaat.

Vier aspecten worden onder de loep genomen: vervuiling, olieconditie, water (condens of koelwater) en het percentage aanwezige brandstof. De verkleuring van groen naar oranje en rood vergemakkelijkt eenduidige interpretatie. Marc Nederveen is exclusief importeur voor de Benelux. Hij wijst erop dat de test behalve de diagnose (‘te veel water in de olie’) ook mogelijke oorzaken geeft (‘slechte afdichtingen, lekke cilinderkoppakking’), de gevolgen (‘snellere verdunning van de olie’) en de remedie (‘garage of specialist bezoeken’).

Lees het uitgebreide verhaal in het net verschenen februari-nummer van Aftersales Magazine >>

V.l.n.r. grossiers Ard van Uythoven en Ron van der Zande, Motorcheckup-importeur Marc Nederveen.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *