Alsof je bloed laat onderzoeken bij de huisarts, zo werkt de olieteststrook van Motorcheckup. Een druppel volstaat voor een heldere diagnose. “Zo’n plaatje zegt meer dan duizend woorden.”
Bij autobedrijf Theo van der Heijden in Helvoirt waren ze “gezond sceptisch”, zegt manager Jeroen van Gelswijk. “De theorie is leuk, maar hoe is de praktijk? Zou het écht? We hebben in twee weken tijd zo’n zestig auto’s van klanten en passanten getest. De conclusie is helder: het werkt.”
Bij voertuigen ver voorbij hun laatste onderhoudsbeurt was de teststrook onverbiddelijk: de inktzwarte kleur duidde op vuil, roet, stof en/of metaaldeeltjes. Gevolg van slijtage of andere verontreiniging. Heel anders was het beeld bij de typische oud-vrouwtje-auto, met in drie jaar tijd slechts vijftienhonderd kilometer op de teller: weliswaar schone olie, maar een hoop condens, vrijwel zeker ontstaan doordat de motor onvoldoende op temperatuur komt. De kartelrand van de cirkel op het testpapier liet daarover geen twijfel bestaan.
Motorcheckup is in Duitsland ontwikkeld. Daar is het sinds zeven jaar op de markt. Autobedrijven kunnen ermee in de benzine- of dieselmotor kijken zonder ‘m te moeten demonteren. Peilstok inbrengen (liefst bij nog warme motor), druppel op de proefstrook laten vallen en even geduld a.u.b. Of alles pico bello is of juist niet, blijkt na twee tot vijftien minuten. Er is op dat moment een sterke indicatie, na drie tot tien uur (afhankelijk van de ouderdom van de olie) uitmondend in een definitief resultaat.
Vier aspecten worden onder de loep genomen: vervuiling, olieconditie, water (condens of koelwater) en het percentage aanwezige brandstof. De verkleuring van groen naar oranje en rood vergemakkelijkt eenduidige interpretatie. Marc Nederveen is exclusief importeur voor de Benelux. Hij wijst erop dat de test behalve de diagnose (‘te veel water in de olie’) ook mogelijke oorzaken geeft (‘slechte afdichtingen, lekke cilinderkoppakking’), de gevolgen (‘snellere verdunning van de olie’) en de remedie (‘garage of specialist bezoeken’).
Lees het uitgebreide verhaal in het net verschenen februari-nummer van Aftersales Magazine >>
V.l.n.r. grossiers Ard van Uythoven en Ron van der Zande, Motorcheckup-importeur Marc Nederveen.