Kortere statijden: meesterschap of marktsituatie?

Zijn de dalende statijden bij dealerbedrijven een gevolg van goed ondernemerschap of juist van een wisselende marktsituatie? Volgens Rob Henneveld van adviesbureau Global Automotive Consultancy is de trend te danken aan investeringen in workshops en coaching.

Bij de merkdealers is de statijd van de voorraad teruggelopen van maar liefst 123 naar 96 dagen in 2013, en van de auto’s die zijn verkocht is de statijd van 71 naar 66 dagen teruggelopen.

Volgens Jeroen van den Broek van CRM Automotive Retail en een van de sprekers op het aanstaande Remarketing Event in Almere, kan een goede procesgang van een gebruikte auto tot een duurzaam rendement leiden. “De juiste auto op de juiste plaats, samen met een goede invulling van de gebruikte autoprocessen is de weg naar een duurzaam rendement. Bijkopen van deze juiste auto afgestemd op de lokale markt is hierbij een must.”

Vruchten

Volgens Rob Henneveld, eigenaar van adviesbureau Global Automotive Consultancy, toont de trend aan dat het merkenkanaal op de goede weg is in het streven naar kortere statijden. “De investeringen in coaching en workshops die de afgelopen jaren zijn gepleegd, werpen hun vruchten af, dat is een goede zaak. De marges op de snel verkochte auto’s worden nu minder geabsorbeerd door de verliezen op winkeldochters, dat is gunstig voor het rendement.” Toch zijn we er nog niet, vindt Henneveld. “Nog gerichter bijkopen is de enige oplossing om de omzet en het aanbod op peil te houden en dat vergt een dagelijkse inspanning.”

De vierde editie van het Remarketing Event vindt plaats op 25 maart in Hotel van der Valk in Almere.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *