Kralen en spiegels

Er ligt een stapel contracten op tafel die je in gedachten terugvoert naar memorabele momenten zoals de aankoop van een huis. Past het ophalen van je nieuwe auto in dat rijtje? Behalve een lamme arm blijk ik ook sleutels te krijgen en abonnementen.

Voordeel is wel, zo verkoopt de verkoper de verkochte auto nogmaals en dus ten overvloede, dat ik nu overal beschik over hulp van buitenaf. Met een druk op de knop en met dank aan het ingebouwde navigatiesysteem met eigen telefoonkaart kan ik altijd om hulp vragen. Handig bij schade, maar ook bij trek in koffie want in beide gevallen weet de centrale waar ik ben en waar ik naar toe zou moeten. Wat de techniek toch allemaal kan verzorgen anno 2014!

Niet dus. Ik beschrijf hierboven mijn ervaring uit 2004… Geen dikke Duitser, maar zuidelijk temperament van ‘slechts’ 25 mille.

Natuurlijk is er wel wat gebeurd in tien jaar tijd. Misschien was 2004 te vroeg voor brede marktacceptatie en is die tijd nu wel rijp. Ik kom op dit verhaal omdat autobedrijven me vragen naar een inschatting van de realiteitszin. Zal het echt zo’n vaart lopen? Accepteert de klant Big Brother in diens heiligdom de auto? Die auto is niet meer heilig en de privacy een wassen neus getuige de vele ‘ik ga akkoord’-verklaringen die consumenten zonder ze te lezen accepteren als er een leuke app tegenover staat. Of een update ervan.

Een navigatiesysteem in de auto vertelt je waar je naar toe gaat, maar je bent ook te volgen. De telefoon van nu heeft ook z’n gps-sensor en daarvoor geldt hetzelfde, met een grotere nauwkeurigheid dan voorheen. Toch zijn beide gemeengoed en dat gaat telematica ook vleugels geven. Vanuit zowel het merkgebonden als het vrije kanaal komen initiatieven die de klanten willen volgen en binden in ruil voor kralen en spiegels. Tien procent korting op je verzekering of je volgende onderhoudsbeurt maar dan willen we wel meer van je weten. Als de loyaliteitskaarten dit wel lukt waarom telematica dan niet? De verplichte invoering van de automatische noodoproep (e-call) in nieuwe auto’s per 2015 is slechts een extra stimulans.

Twitter mee
#telematica #privacy
@barendluiting

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *