Kristal volwaardig lakleverancier

Kristal coatings introduceert half december een kleurenlijn en is daarmee volwaardig lakleverancier geworden. “De markt is op zoek naar goede, betaalbare alternatieven naast de a-merken. Wij springen in dat gat”, zegt directeur Martin ten Wolde.

Behalve in eigen land, richt het bedrijf zich ook meteen op de export. De doorbraak van het lakmerk is definitief als het product Kristal Timeclear in 2010 de Innovation Award wint op de Automechanika. Nederland blijft een belangrijke thuismarkt, maar inmiddels is het bedrijf wereldwijd in 22 landen actief.

“Het was de afgelopen jaren vooral een kwestie van doorzetten. Het is niet makkelijk als nieuwkomer een markt te veroveren”, zegt Ten Wolde. “We hebben zes jaar keihard gewerkt om het vertrouwen te winnen. Met deze kleurenlijn zijn we compleet als lakleverancier. Nu gaat het pas echt beginnen.”

Kopersmarkt

Het kleurenassortiment van Kristal wordt deze maand op de markt gebracht en bestaat uit 64 mengkleuren, waarmee ruim 50.000 kleurrecepten kunnen worden gemaakt. “De kracht is dat we de kleurenlak voor een goede prijs aanbieden. In tegenstelling tot andere lakleveranciers, hebben we alle extra ondersteunende diensten helemaal losgekoppeld van de verkoop. Schadeherstellers kopen bij ons voordelig de lak en beslissen vervolgens zelf of ze gebruik maken van allerlei aanvullende diensten”, vertelt hij.

Ondernemers die voor de kleurenlijn kiezen, krijgen een basisuitrusting van Kristal (waaronder reclamezuil en kleurenboek met gespoten stalen) en kunnen facultatief kiezen voor andere ondersteunende service en adviesdiensten. Om ondernemers een zo breed mogelijk dienstenpakket te kunnen aanbieden, is Kristal een samenwerking aangegaan met Middenduin Automotive (advies- en managementadviezen), waar klanten tegen gereduceerd tarief een beroep op kunnen doen.

“Op deze manier bieden we schadeondernemers alle bedrijfsmatige ondersteuning, alleen zijn de modules bij ons een keuze van de ondernemer zelf”, zegt hij. “Schadeherstellers zijn op zoek naar een betaalbaar alternatief naast een a-merk en wij bieden dat alternatief. Zo is onze kleurenlijn bijvoorbeeld heel geschikt voor spot repair. Voor een relatief lage prijs is in hoog tempo een kleine schade op te lossen.”

Ivonne Vermeulen

Eindredacteur Aftersales Magazine. Ivonne heeft een rijke bagage waarin journalistieke waarden en kennis van de autobranche bijeenkomen. Dankzij haar rol binnen Focwa's Carrosserie beschikt zij bovendien over een indrukwekkend netwerk in de schadeherstelbranche.

Van Ivonne Vermeulen zijn er nog 343 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Ivonne Vermeulen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *