Label Green NCAP voor uitstoot en verbruik

Een samenwerkingsverband van Europese overheden, automobielclubs, consumentenorganisaties en universiteiten roept het programma Green NCAP in het leven. Doel is aan de hand van testresultaten informatie te bieden over uitstoot en zuinigheid van auto’s.

Daarnaast wil Green NCAP met de uitkomsten autofabrikanten aanzetten om zuiniger auto’s te ontwikkelen, met minder schadelijke uitstoot. De testmethoden gaan verder dan de wetgeving op basis van de zogenoemde verbruikscijfers nu van fabrikanten eist. De voertuigen zijn onderzocht op schadelijke uitstoot, CO2 en brandstofverbruik. De fabrieksopgave is vergeleken met de werkelijke prestaties op de weg. Green NCAP wordt uitgevoerd door Euro NCAP.

Ioniq

In de eerste test van Green NCAP zijn twaalf auto’s onder de loep genomen, met nogal uiteenlopende resultaten. De elektrische Hyundai Ioniq en eveneens elektrische BMW i3 haalden de maximale vijf sterren in de test. Daartegenover stonden de VW Golf 1.6 TDI, de Fiat Panda 1.0 en de oudere uitvoering van de Ford Fiesta 1.0 EcoBoost. Deze voertuigen wisten geen enkele ster te behalen. Eén ster is er voor de Audi A7 50 TDI, de Volvo XC40 T5 en de Subaru Outback 2.5. De Ford Fiesta 1.0 EcoBoost krijgt in de meest recente uitvoering twee sterren. Vier sterren zijn er voor de VW up! GTI. De BMW X1 2.0d en de Mercedes-Benz A-200 behaalden beiden drie sterren.

Strengere normen

De drie voertuigen die geen sterren hebben behaald zijn toegelaten volgens de oude normen en mogen nog tot september 2019 worden verkocht. Vanaf september 2019 zullen deze voertuigen aan de strengere normen moeten voldoen. In een van de volgende testen van Green NCAP zullen ook deze nieuwe uitvoeringen onderzocht gaan worden.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †