Het is denkbaar op de middellange termijn vijftig tot zestig procent van het huidige aantal nieuw geregistreerde personenauto’s door particulieren via privé lease wordt gefinancierd. Dat heeft enorme consequenties voor het aftersalesmodel.

Dat betoogt René Seyger, partner bij adviesbureau Roland Berger. Hij is komende dinsdag (21 maart)  een van de sprekers bij netwerksociëteit Automotive Insiders.

Vooral leasemaatschappijen zijn volgens Seyger “meester in de inkoop van reparatie, onderhoud en banden. En juist de aftersales, inclusief de verkoop en distributie van onderdelen, is cruciaal voor het verdienmodel van autofabrikanten, dealernetwerken en universele autobedrijven.” Ook acht Seyger het goed denkbaar dat leasemaatschappijen de ex-privé leaseauto’s in samenwerking met een landelijk werkplaatsconcept zullen aanbieden met servicecontract. “Dan houden ze toch grip op de aftersales.”

Seyger verwacht dat de spanningen tussen de autofabrikant en leasemaatschappij zullen toenemen: enerzijds groeit de inkoopkracht van de leasemaatschappijen, anderzijds claimen fabrikanten eigenaar te zijn van (veel) data. Is een clash onvermijdelijk en wat betekent dit voor de aftermarket?

Klik hier voor  meer informatie en aanmelden. 

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
4 november 2025
2,2 procent meer occasions verkocht
4 november 2025
Bosch vernieuwt online trainingsprogramma
4 november 2025
Campus VTS: een nieuwe stap vooruit voor garages
4 november 2025
Autobedrijf aansprakelijk na hack mailbox?
3 november 2025
Autoverkoop zet stijgende lijn voort in oktober
3 november 2025
AutoProfijt op weg naar de 100
Meest bekeken berichten
Recente reacties