Leasemarkt februari plus 47 procent

Na een vliegende start van de leaseregistraties in januari dit jaar (36 procent hoger dan in januari 2010) zet deze opwaartse ontwikkeling zich in februari nog eens extra hard door. Vorige maand werden welgeteld 9.571 nieuwe leaseauto’s afgeleverd, dat zijn er ruim 47 procent meer dan in dezelfde maand in 2010. Dit blijkt uit cijfers van VWE, bewerkt door bureau Aumacon.

Na twee maanden zijn er dit jaar al 24.606 nieuwe leaseauto’s aan hun berijders overhandigd. Vorig jaar in dezelfde tijd waren dat maar 17.581 stuks, de toename is precies 40 procent.
In 2010 eindigde de leasemarkt op iets meer dan 90.000 eenheden, voor dit jaar verwacht Aumacon een niveau van 115.000 nieuwe leaseauto’s. Veel zal echter afhangen van de continuïteitswaarde van het huidige scala van fiscale snacks rondom bijtelling, BPM en MRB. Alhoewel er aan de structuur van het stelsel tot 2013 niet getornd zal worden mogen in de loop van dit jaar aanpassingen van de normen evenwel niet uitgesloten worden.

De Volkswagen Polo (Bluemotion) is momenteel veruit de populairste leaseauto in Nederland. Mede daardoor versterkt Volkswagen haar leidende positie bij de leasemaatschappijen naar een marktaandeel van ruim 20 procent. Opel (9,1 procent) en Peugeot (7,3 procent) maken eveneens grote sprongen voorwaarts in het leasesegment, maar staan toch nog steeds op grote achterstand. Audi en Renault hebben een ronduit slechte jaarstart gemaakt. Beide merken verloren volume en daarmee twee a drie procent aan marktaandeel. Voor importeur Pon van Audi is er echter een schrale troost: de andere drie merken doen het crescendo. Opgeteld hebben de vier Pon-merken nu 38 procent van de leasemarkt in handen, een absoluut record voor één importeur.

Al deze cijfers zijn exclusief de zogenaamde rtl-registraties (is op naam van berijder), dus betreffen uitsluitend auto’s op naam van leasebedrijven.

Clem Dickmann

Clem Dickmann studeerde bedrijfseconomie (HEAO en EUR) en marketing (NIMA-C1/C2). Werkte voor een marketing intelligence bureau, waarna een viertal autofabrikanten en -importeurs volgden. Was tot 2002 werkzaam als CEO van Hyundai Nederland. Naast zijn werkzaamheden voor Aumacon is hij actief als NIMA-examinator en analist/columnist. Strategie en marketing zijn de specialismen. In 2003 werd hij – als eerste persoon uit de Nederlandse automotive-sector – gecertificeerd als Register Marketeer (RM). In 2007 behoorde hij tot de eerste lichting Qualified Examiners van het NIMA, in 2010 gevolgd door de benoeming tot Senior Marketing Professional (SMP).

Van Clem Dickmann zijn er nog 39 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Clem Dickmann

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *