Eindelijk weten we hoe hij eruitziet, de Lightyear One. In Katwijk heeft de Eindhovense autofabrikant het prototype van de met zonnecellen in de carrosserie uitgeruste elektrische auto gepresenteerd.

Dankzij de zonnecellen kan de Lightyear One zijn batterij opladen wanneer de auto in de zon staat. De auto heeft daarmee een grotere actieradius dan elektrische auto’s die alleen aan de laadpaal kunnen opladen, iets wat de Lightyear One overigens ook kan.

Klimaatverandering

Het idee voor de zonnecelauto werd geboren uit het dringende besef dat we in rap tempo bezig zijn de aarde op te branden. “Klimaatverandering is een angstaanjagende ontwikkeling die bijna verlammend werkt”, zegt ceo en mede-oprichter Lex Hoefsloot. “Wij hebben besloten het tegenovergestelde te doen: als ingenieurs geloven we dat we iets kunnen doen. Lightyear One staat voor de kans om mobiliteit ten goede te keren.”

149.000 euro

Voor 149.000 euro kun je een exemplaar reserveren, niet echt een bedrag waarvoor het storm zal lopen. Het is dus maar de vraag of dit mobiliteit inderdaad gaat veranderen. “Omdat nieuwe technologie kostbaar is, moeten we wel in een exclusieve markt starten. De volgende modellen die we zullen ontwikkelen zullen aanzienlijk lager geprijsd zijn. Aanvullend zullen toekomstige modellen ter beschikking gesteld worden aan autodeelprojecten, zodat de aanschafprijs kan worden gedeeld door een grotere groep gebruikers. In combinatie met de lage operationele kosten van het voertuig willen we premium mobiliteit aanbieden tegen een lage prijs per kilometer.”
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
17 september 2025
Fastned Gentbrugge als blauwdruk
17 september 2025
Met Logpay-kaart ook naar Argos en amiGo
17 september 2025
VNA ziet mobiliteitstransitie stilvallen
17 september 2025
BOVAG negatief over ‘pseudo-eindheffing’
17 september 2025
Revisiemotor gaat stuk: non-conformiteit in de werkplaats
16 september 2025
RAI Vereniging: Mobiliteitsplannen onvoldoende
Meest bekeken berichten
Recente reacties