Megatrends bedreiging voor toeleveranciers

De omzetcijfers van toeleveranciers in de auto-industrie groeien wereldwijd sterk. Maar ze worden ook bedreigd door enkele megatrends (autodelen, mobiliteit, autonoom rijden, digitalisering en elektrificatie).

Dat concluderen managementconsultant Roland Berger en financieel adviseur/asset-manager Lazard in de wereldwijde Automotive Supplier Studie 2018. Op basis van gesprekken met 650 leveranciers wereldwijd komen de auteurs tot de slotsom dat bestaande verdienmodellen aanpassen behoeven.

Onrust

Uit de mondiale rondgang blijkt dat de omzetgroei in deze markt naar verwachting drie procent  bedraagt ten opzichte van 2016; met een gemiddelde EBIT-marge van ongeveer 7,3 procent blijven de winstcijfers op niveau. Tegenover recordcijfers qua volume staat volgens Christof Söndermann, director bij Lazard, het “feit” dat vier megatrends in de auto-industrie zorgen voor onrust in alle leveranciersdomeinen. – nieuwe verdienmodellen (zoals rijden-op-afroep en autodelen) hebben grote invloed op auto-eigenaarschap, persoonlijke mobiliteit en goederenlogistiek; – de tijdlijn voor autonoom rijden op de hoogste niveaus (4 en 5) wordt steeds korter, doordat nieuwe economie, wet- en regelgeving en technologie op hun plek vallen; – kunstmatige intelligentie en connectiviteitstechnologie bereiken mainstream-toepassingen; – elektrificatie ontwikkelt zich snel. Daardoor ontstaat momentum bij wet- en regelgevers en OEM’s.

Veranderingen

Het eindspel is daarmee helder, maar de periode ernaar toe kent voor toeleveranciers een hoge mate van onzekerheid. “Ze moeten substantieel investeren in oude én nieuwe technologie, terwijl de nieuwe investeringen onzeker zijn,” zegt René Seyger, Senior Partner bij Roland Berger. Het huidige verdienmodel, dat negatieve kostenimpact wil compenseren met volumegroei, is niet langer houdbaar. Volgens de studie biedt de disruptie een unieke mogelijkheid voor traditionele leveranciers om over te stappen van uitsluitend verkoop van hardware naar verkoop van features en diensten. Wel vraagt deze stap om nieuwe competenties en vaardigheden: een open blik, snelheid en flexibiliteit, nieuwe manieren om te innoveren en partnerships met nieuwe spelers.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2349 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †