Minder winterbanden op de weg

“De vierseizoenenband heeft absoluut aan belang gewonnen”, aldus Arjan van der Meer, marketingdirecteur Kwik-Fit. “Dat blijkt niet alleen uit de Bandenmonitor, maar ook uit onze verkoopcijfers. Wat betreft het lage aandeel van de winterbanden dit jaar, signaleren wij dat zowel zakelijke als particuliere klanten hun bandenwissel gewoon niet hebben uitgevoerd. Het weer was te goed en diverse berijders zagen daarom de noodzaak niet van een bandenwissel.”

Opmars

De vierseizoenenband is duidelijk met een opmars bezig en blijft aanhoudend aan wegdekaandeel winnen. Dat het wegdekaandeel van winterbanden sterk zou dalen was niet voorzien. Hoogstens was een lichte daling verwacht, omdat men voorzag dat meer klanten voor vierseizoenenbanden zouden gaan kiezen.

Uit de negende Bandenmonitor van Kwik-Fit blijkt een sterke groei van de twee A-merken Continental en Michelin in het winterbandensegment. Binnen de top drie winterbanden hebben Continental en Michelin hun positie versterkt. Continental heeft in vijf jaar haar wegdekaandeel bijna verdubbeld.

In januari en februari van dit jaar werden door onderzoekers van Jes Marketing Onderzoek in opdracht van Kwik-Fit Nederland, 93 bandenmerken ontdekt onder 2.231 onderzochte auto’s. Dat zijn er overigens net zoveel als tijdens het vorige winterseizoen. Het onderzoek is uitgevoerd bij verschillende winkellocaties, woonwijken en zakelijke centra om een representatief beeld te krijgen van het Nederlandse wagenpark.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1581 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *