Afgelopen zomerseizoen is het aantal autobezitters dat met winterbanden is blijven rijden weer toegenomen. Dit is de meest opmerkelijke conclusie die kan worden getrokken uit de veertiende editie van de KwikFit Bandenmonitor, waarin het wegdekaandeel van bandenmerken en bandentypen wordt gemeten.
Het is een tegenvaller dat winterbanden in de zomerperiode nog een wegdekaandeel hebben van 5,5 procent. Omgerekend gaat het om ruim 520.000 personenauto’s. De rijveiligheid is daarbij uiteraard in het geding en ook het milieu is er niet bij gebaat. Winterbanden slijten nu eenmaal harder bij hogere temperaturen.
Vierseizoenenbanden
Een ander opvallend gegeven uit de actuele bandenmonitor van KwikFit is dat het wegdekaandeel van vierseizoenenbanden na jaren van continue groei is gestabiliseerd: een miniem plusje van 0,1 procent ten opzichte van het wegdekaandeel vorig jaar zomer. Dit is voor analisten in de bandensector wel een beetje een verrassing, ook gezien de stijgende trend ten aanzien van dit bandentype op de bandenvervangingsmarkt. Wellicht werkt die trend de komende twee, drie jaar nog door in het wegdekaandeel.
Overigens zijn er in de top 10 van vierseizoenenbanden wel een paar verrassende uitkomsten. Vredestein maakt ten opzichte van 2023 een flinke sprong voorwaarts, van 29,5 procent naar 35,6 procent wegdekaandeel. Continental maakt net als Goodyear een bescheiden groei mee, terwijl Michelin en Pirelli juist inleverden.
Winter- en zomerbanden
Het is speculeren, maar dat de groei er bij de vierseizoenenbanden even uit lijkt te zijn komt waarschijnlijk vooral door de keuzes die met name particuliere consumenten maken. De zakelijke markt kiest voor een groot deel structureel voor de combinatie van winter- én zomerbanden. Consumenten kiezen vanwege de milde winters van de afgelopen jaren makkelijker voor een vierseizoenenband; in de winter van 2023-2024 reden de strooiwagens maar op achttien dagen uit en niet eens in iedere provincie. Een strenge winter zal de verkoop van winterbanden wel weer een boost kunnen geven.
Het wegdekaandeel van de zomerbanden blijft dan wel onder druk staan, toch is het met 68,9 procent nog steeds het grootste segment. Michelin maakt daarin een flinke sprong voorwaarts, maar blijft runner-up achter Continental, dat licht inlevert. Ook Bridgestone doet een stap vooruit. De andere merken uit de top 10 blijven redelijk stabiel wat betreft hun wegdekaandeel. Nog een belangrijke constatering: ondanks de neiging van consumenten om te kijken naar budgetmerken blijft het aandeel van A-merken hoog.