Prijzen van tweedehands personenauto’s hebben zich in de eerste helft van 2024 gestabiliseerd, met slechts lichte prijsdalingen in mei en juni, vergeleken bij voorgaande jaren. Vanaf juli zijn de prijzen weer licht stijgend, soms zelfs tot boven het niveau van begin 2024.

Dat blijkt uit het Pricing Report van remarketingplatform BCA, dat daarbij opmerkt dat regionale dynamiek, brandstoftypen en kilometerstanden tevens bepalend zijn voor de beprijzing van tweedehands auto’s.

Brandstof

Ondanks de stijgende verkopen van elektrische voertuigen in West-Europa ziet BCA dat kopers toch voorzichtig zijn en onzeker of de vraag gelijke tred houdt met het toenemende aanbod zonder prijsaanpassingen.

Op dit moment ziet BCA dat vraag en aanbod regionaal niet goed matcht. Zo vindt 40 procent van de verkopen van EV’s plaats over grenzen heen waar dat voor alle voertuigen slechts 25 procent is. De EV is het hardst in prijs gedaald in Frankrijk en Duitsland, hoewel minder hard in september. In Nederland werden in september lichte prijsstijgingen genoteerd.

Hybrides zijn na een scherpe daling in 2023 bezig aan een herstel in de meeste markten, behalve in Nederland, waar de prijzen blijven dalen, al ging dat in september al wat langzamer. De prijzen van diesel- en benzineauto’s hebben zich in het derde kwartaal gestabiliseerd, met een duidelijke stijging in september.

Kilometerstand

De afgelopen maanden laten verschillende trends zien, afhankelijk van de kilometerstand van de aangeboden auto’s. In Nederland zijn voor de meeste kilometerstanden de prijzen blijven dalen gedurende 2024, met een stabilisatie in het derde kwartaal en zelfs lichte prijsstijgingen in september.

Top 5 Nederland

BCA heeft ook gekeken naar de prijsontwikkeling van de populairste modellen op de occasionmarkt. Voor Nederland zijn dat de Volkswagen Polo en Golf, de Renault Clio, Ford Focus en Opel Astra. De Polo, Golf en Clio zijn alle in prijs gedaald sinds het begin van 2023, maar gestabiliseerd in september 2024. De Foucs en Astra lieten een prijsstijging zien aan het begin van 2024, gevolgd door dalingen tot aan juli, waarna deze modellen weer in de pas vielen van een stijgende trend.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
8 november 2024
Meer elektrische dan dieselkilometers door lease
8 november 2024
OE-data niet langer uitsluitend in Bosch huisstijl
8 november 2024
Arjen van Beek directeur LeCarage
8 november 2024
Auto Prof zamelt geld in voor Groot Hart
7 november 2024
Ratels met honderd tanden
7 november 2024
WESP voor alle Bosch Car Service-bedrijven
Meest bekeken berichten
Recente reacties
  • Ed Kanij on Webshop wordt B2B-distributeur: “Dan zal de noodzaak ontstaan dat de automaterialen distributeurs artikelen die ze aan de eindgebruiker leveren te gaan merken. Dan…okt 29, 10:25
  • Ron Verberne on Stellantis duwt september in het rood: “De overstap naar grotere dealerbedrijven, – met alle merken onder één dak – heeft Stellantis volgens mij duidelijk klanten en…okt 27, 12:18
  • Gerard van de meent on Afcar vraagt nogmaals om wetgeving voertuigdata: “Ls, Ik heb namens een grote marktpartij EU toegang geregeld (tegen betaling) bij 23 automerken. Dat was al enige tijd…okt 17, 13:54
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35