Niet uitbesteden, maar zelf doen

Het repareren en onderhouden van common-railsystemen, het stellen van complexe diagnoses of het inleren van accu’s, sleutels of wiellagers. Al dit werk wordt vaak uitbesteed of helemaal overgelaten aan de merkdealer. Zonde; zo vinden steeds meer technisch specialisten.

“Het is niet nodig om werk uit te besteden”, zegt Harry Zuur van het gelijknamige universele CarXpert garagebedrijf in het Groningse Zuidwolde. “Universele garagebedrijven zijn vaak te bang om een ogenschijnlijk ingewikkelde klus op te pakken en zijn vaak te trots om een specialist in te schakelen. Je kunt niet alles weten of genoeg ervaring hebben met bijvoorbeeld common-railsystemen. Ik denk dat tachtig procent van die werkzaamheden onnodig wordt uitbesteed. Samenwerking met specialisten kan ervoor zorgen dat het werk in ieder geval voor de eigen werkplaats behouden blijft”, aldus Zuur.

Volgens Zuur worstelen veel onafhankelijke garages in de dagelijkse praktijk met dieselmotoren en de daarmee geïntegreerde elektronische systemen. “Van de vermeende diagnoseproblemen die aan mij worden voorgelegd, blijkt ruim zeventig procent dieselgerelateerd te zijn. Veel garagisten lopen er met een grote boog omheen en besteden een complex lijkende storing te vaak uit aan een merkdealer.”

Bosch en de dieselspecialisten Diesel Büchli en Terlouw introduceerden vorige maand het Bosch Diesel Center Premium concept. Beide dieselspecialisten leggen uiteraard het accent op het Bosch Premium-assortiment, maar alle bekende dieselsystemen worden ondersteund. Het gaat om up to date ruilprogramma’s van Bosch, Denso, Delphi en VDO.

Ingeleerd

Een ander fenomeen dat langzamerhand opkomt is het inleren van onderdelen, zoals sleutels, ECU’s, accu’s en zelfs wiellagers. Onder andere hierop wordt in een uitgebreid artikel in Aftersales Magazine nummer drie ingegaan.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *