Occasiondealer Vaartland start nieuwverkoop

Vaartland.nl is gestart met de verkoop van nieuwe auto’s via haar website, waar consumenten ook nieuwe auto’s kunnen samenstellen. Vaartland verwacht op deze manier te kunnen voldoen aan de vraag naar kleinere en zuinigere auto’s van een prijsbewust publiek. De nieuwverkopen komen van de importeur en worden met merkgarantie aangeboden.

Marketingmanager Martijn Bovée van Vaartland: “De laatste jaren zie je het groeiend belang van internet als informatiebron bij de verkoop van auto’s. Bij gebruikte auto’s was dit al veel langer bekend en inmiddels zie je ook diverse initiatieven van partijen die merkonafhankelijk online nieuwe auto’s verkopen. Deze partijen bieden de nieuwe auto’s scherper aan dan de merkdealer, maar bieden de klant niet altijd de mogelijkheid tot bezichtiging, inruil of gewoon fysiek contact.”

Onderzoek wijst uit dat de gemiddelde Nederlandse klant het voorlopig nog een stap te ver vindt om een auto helemaal online aan te schaffen. “Wij geven de consument de ervaring en het serviceniveau van de dealer, maar met de transparantie en het prijsvoordeel van online kopen. De klant wordt bij ons vriendelijk ontvangen met koffie voor het verkoopgesprek, loopt met de verkoopadviseur het gehele verkoopproces door, krijgt een marktconforme prijs voor de inruilauto en is per saldo nog voordeliger uit ook”, aldus Bovée.

Volgens de marketingman kan Vaartland met het lage online prijsniveau mee omdat zij uit voorraad kunnen leveren, maar geen eigen voorraad nieuwe auto’s hebben. “Daarnaast nemen onze overheadkosten ook niet toe met de verkoop van nieuwe auto’s waardoor we scherp kunnen concurreren. We verwachten ook zeker niet dat dit ten koste gaat van het aantal occasions dat we verkopen, eerder nog denken we dat het elkaar juist versterkt.”

Voorbeelden van nieuwe auto’s die nu al door Vaartland worden aangeboden zijn de Fiat 500, Kia Picanto, Peugeot 107, Seat Ibiza en Volkswagen Polo. De online occasionverkoper sluit niet uit dat er in de toekomst meer nieuwe auto’s aan het gamma worden toegevoegd.

In december bleek dat Vaartland.nl de grootste adverteerder van occasions is op internet.

Esmée Dirkse

Webmanager, officemanager, eventmanager; Esmée draait er haar hand niet voor om. In de afgelopen jaren heeft het takenpakket voor Aftersales Magazine een mooie evolutie laten zien, waarvan de gepubliceerde berichten slechts een kleine afspiegeling zijn.

Van Esmée Dirkse zijn er nog 2704 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Esmée Dirkse

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *