Occasionverkoop daalt, internetvoorraad stijgt

Het aantal door autobedrijven aan eindgebruikers (B2C) verkochte occasions is in de maand september met 1,5 procent gedaald, vergeleken met dezelfde maand in 2010. Dit blijkt uit cijfers van VWE, bewerkt door Aumacon.

Deze afname komt na vier verkoopmaanden waarin de occasionverkoop van autobedrijven steeds met vijf tot twaalf procent toenamen. Na negen maanden noteren de gezamenlijke autobedrijven dit jaar een afzetplus van 4,8 procent. In cijfers is dit 811.250 occasions in de periode januari tot en met september, tegenover 773.897 occasions in dezelfde periode van 2010. Volkswagen was in september het meest verkochte merk bij de autobedrijven, gevolgd door Opel en Ford.

Het C2C-segment (particulieren onderling) noteerde in september eveneens een licht verlies (-1,3 procent). Dit marktsegment is feitelijk al het hele jaar aan het kwakkelen; kleine maandplusjes afgewisseld met kleine minnetjes. Per saldo staat het C2C-segment na negen maanden op een winstje van 0,5 procent met 579.660 occasions dit jaar, tegenover 576.559 stuks vorig jaar in dezelfde periode. Volkswagen was in september ook bij de particuliere occasionverkopers het populairste merk, gevolgd door Opel en Peugeot.

Volgens cijfers van Aumacon/Autobiz nam het occasionaanbod stevig toe. Het ontdubbelde occasionaanbod op internet (bij de tien grootste portalen) stond medio september op 471 duizend occasions, tegenover ruim 451 duizend stuks in augustus. Het hoogste voorraadpunt werd dit jaar in juni bereikt met bijna 474 duizend stuks.

Clem Dickmann

Clem Dickmann studeerde bedrijfseconomie (HEAO en EUR) en marketing (NIMA-C1/C2). Werkte voor een marketing intelligence bureau, waarna een viertal autofabrikanten en -importeurs volgden. Was tot 2002 werkzaam als CEO van Hyundai Nederland. Naast zijn werkzaamheden voor Aumacon is hij actief als NIMA-examinator en analist/columnist. Strategie en marketing zijn de specialismen. In 2003 werd hij – als eerste persoon uit de Nederlandse automotive-sector – gecertificeerd als Register Marketeer (RM). In 2007 behoorde hij tot de eerste lichting Qualified Examiners van het NIMA, in 2010 gevolgd door de benoeming tot Senior Marketing Professional (SMP).

Van Clem Dickmann zijn er nog 39 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Clem Dickmann

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *