Occasionverkoop en -import stijgt weer, export blijft dalen

De occasionverkopen zijn gegroeid in 2015, zo blijkt uit de cijfers van VWE Trendweb. Vooral autobedrijven lieten met 4,7 procent een sterke stijging zien. Daarentegen daalden de verkopen tussen consumenten onderling (C2C) met bijna twee procent. In totaal zijn er twee procent meer occasions gekocht door consumenten dan in 2014. En dat zij occasions steeds vaker bij autobedrijven kopen in plaats van bij particulieren, een verschuiving die al enkele jaren gaande is.

In 2015 zijn er van alle twintig grootste merken meer occasions verkocht dan in 2014. Skoda liet met 19,5% de sterkste stijging zien. Ook werden er veel meer occasions verkocht van de merken Toyota ( 9,6%), Kia ( 13,3%), Seat ( 9,0%) en Mini ( 18,1%). Maar ook de Franse merken groeiden allen bovengemiddeld. Merken die het minst groeiden zijn Ford ( 1,4%) en Mercedes-Benz ( 1,2%).

Met deze cijfers zetten trends van een jaar eerder zich in 2015 voort en is Ford voor het tweede achtereenvolgende jaar relatief het slechtst presterende volumemerk op de occasionmarkt.

De VW Golf was wederom de meest verkochte occasion, maar het aantal B2C verkochte VW’s Golf groeide duidelijk minder dan de totale markt. Sterke groei was er bij veel kleine modellen: vooral de VW Polo ( 11,1%), Renault Clio ( 19,5%), Toyota Yaris ( 23,9%) en Kia Picanto ( 23,7%).

Modellen waarvan er in 2015 minder occasions werden verkocht zijn vooral grotere auto’s: Audi A4, Renault Scénic, Volvo V70 en Ford Mondeo. De voorkeuren van de occasionkoper verschuiven steeds sterker van grote naar kleinere auto’s.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *