Omzet aftermarket daalt fors

RAI Vereniging, afdeling Autovak is niet positief over het toekomstige marktvolume en de geldomzet ten aanzien van de totale automotive aftermarket. Voor 2015 wordt een forse daling van zowel het aantal onderhoudsmomenten als van de geldomzet verwacht.

Het verschil tussen de verwachtingen voor de merkdealers en universele garages is groot. Bij ongewijzigd beleid zal vooral het marktaandeel van de merkdealers sterk teruglopen terwijl de onafhankelijke garagebedrijven hun aandeel min of meer gelijk zien blijven.

Dat komt voor een deel omdat verwacht wordt dat het universele autobedrijf vaker relatief jonge auto’s voor onderhoud in hun werkplaatsen zullen krijgen. Dat compenseert deels de teruggang van het reguliere onderhoud- en reparatievolume. RAI Vereniging berekende de marktgrootte en –aandelen aan de hand van het rekenmodel van ICDP, de Europese denktank voor vooral autofabrikanten en importeurs.

Verliezer

In de marktprognose is het merkgebonden kanaal de grote verliezer. Dat is voor dealers geen goed nieuws, die eerder deze week al de marktvooruitzichten van ING op hun bordje kregen. Daarin werd gesteld dat het verdienmodel ten aanzien van de aftersalesactiviteiten bijna structureel onder druk komt.

De prognose van RAI Vereniging bevestigen die trend. Dealers gaan volgens de prognoses fors achteruit en zullen in 2015 ten opzichte van het index-jaar 2009 wel twintig procent van hun werkaanbod en hun geldomzet kunnen gaan verliezen. Het verschil tussen de vooruitzichten die in 2010 werden gemaakt en die nu in 2013 zijn geupdated, is groot. De verwachte, relatief scherpe daling van het werkaanbod bij de dealers, zal ongetwijfeld tot een reactie uit het merkgebonden kanaal leiden. Want die zullen deze vooruitzichten toch als een wake up call gaan zien.

Prognoses

Prognose RAI Vereniging, afdeling Autovak/ICDP:

                                 2010                   2013

Onderhoud:                      -6,6%                    -12,7%

– merkdealers                   -6,6%                    -21,5% 

– universelen                    -6,7%                    -5,3%                   


Reparatie:                         -6,7%                    -8,3%

– merkdealers                    -22,0%                  -20,8%

– universelen                       2,6%                    -0,7%

 

 Bandenservice:                  4,2%                      5,3%

– merkdealers                     -9,1%                    -7,1%

– universelen                       12,3%                   12,7%


Totaal:                               -4,4%                     -7,9%

– merkdealers                     -10,5%                  -7,9%

– universelen                        0,0%                    -0,1%

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1777 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.