Onduidelijkheid over autogarantie

Uit het Nationaal Automotive Onderzoek 2011 van The Alwaysbemobile Company blijkt dat consumenten niet genoeg op de hoogte worden gebracht over de garantieregeling van zijn auto. Universele onderhoudsbedrijven hebben toegang tot de fabrieksgarantie en bieden daarmee dezelfde garantie als de merkdealer.

Bijna de helft van de automobilisten geeft de voorkeur aan een onafhankelijk onderhoudsbedrijf voor klein onderhoud. Weer de helft hiervan geeft zelfs aan direct over te stappen naar een universeel onderhoudsbedrijf zodra de garantieperiode verlopen is. Van de ondervraagden geeft 46 procent aan dat zij een onafhankelijk onderhoudsbedrijf ook geschikt acht voor moderne auto’s. De consument ziet behoud van garantie als belangrijkste reden om bij de merkdealer te blijven. Ook is 43 procent van mening dat de merkdealer meer repareert dan er wordt verwacht. Volgens The Alwaysbemobile Company is het imago van het universele onderhoudsbedrijf op dit punt een stuk betrouwbaarder. Maar liefst 94 procent geeft aan dat deze alleen de noodzakelijke werkzaamheden uitvoert.

Luc van Bussel, ceo van The Alwaysbemobile Company: “Uit dit onderzoek blijkt dat de consument direct overstapt als hij op de hoogte zou zijn van de wettelijke garantieregeling. Tot nu toe heeft brancheorganisatie Bovag deze transparantie nog niet gegeven. Nederland is klaar voor een grote publiekscampagne. Daarom roepen wij Bovag met klem op om de consument onafhankelijk voor te lichten. Daarnaast sturen wij deze week een brandbrief naar minister Schultz van Haegen. Gedwongen winkelnering is niet in het belang van de consument. Wij zullen nader onderzoek doen naar de beweegredenen van de consument. De overheid is nu samen met Bovag aan zet om de consument te wijzen op deze keuzevrijheid. Bovag zal zich moeten beraden over hun aanpak, juist omdat zij zowel merkdealers als onafhankelijke autobedrijven vertegenwoordigen.”

Het onderzoek is uitgevoerd onder duizend automobilisten in Nederland en wordt vanaf 2011 jaarlijks uitgevoerd.

Esmée Dirkse

Webmanager, officemanager, eventmanager; Esmée draait er haar hand niet voor om. In de afgelopen jaren heeft het takenpakket voor Aftersales Magazine een mooie evolutie laten zien, waarvan de gepubliceerde berichten slechts een kleine afspiegeling zijn.

Van Esmée Dirkse zijn er nog 2717 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Esmée Dirkse

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *